Έχει ξανασυµβεί και σε εµένα, όπως έχει συµβεί και σε πολλούς ταξιδιώτες, να καθυστερήσει η βαλίτσα στο αεροδρόµιο. Μπορεί κάποιος τεµπέλης υπάλληλος να την παράτησε, να την έβαλε σε λάθος αεροπλάνο ή µπορεί απλώς να έφυγε το tag number και η βαλίτσα να έµεινε «ορφανή» από προορισµό. Να καθυστερήσει, όµως, η βαλίτσα µου και µετά από 4 ηµέρες να µην έχει βρεθεί, αυτό δεν µου είχε ξανασυµβεί και µε έστειλε στα «κάγκελα». Ευτυχώς, το τµήµα εξυπηρέτησης πελατών της Aegean ξεπέρασε τον εαυτό του και κίνησε γη και ουρανό για να µε εξυπηρετήσει, παρά τις αγριοφωνάρες µου και τα µπινελίκια που τους «κατέβασα». Αυτό, όµως, µου έγινε ένα πολύ καλό µάθηµα και µου έδωσε µια εξαιρετική αφορµή για να γράψω το editorial αυτού του µήνα, που αφορά στα δικαιώµατα που έχει ο αεροπορικός ταξιδιώτης.

Ξεκινάω µε ένα πολύ βασικό: είτε έχετε ασφαλίσει τη βαλίτσα σας είτε όχι, η αποζηµίωση που µπορούν να σας δώσουν αν τη χάσουν και δεν την ξαναδείτε είναι το πολύ €1.000. Πάει περίπου µε το κιλό. Θα πρέπει να κάνετε τεράστια φασαρία για να πάρετε κάτι παραπάνω ως αποζηµίωση. Συµπέρασµα: η βαλίτσα δεν πρέπει να χαθεί! Ίσως νοµίζετε ότι αυτό δεν εξαρτάται από εσάς. Λάθος! Εξαρτάται και από εσάς. Π.χ., ένας απατεώνας υπάλληλος στο αεροδρόµιο ποτέ δεν θα σκεφτεί να αρπάξει µια βαλίτσα που είναι κλειδωµένη και την έχετε περάσει και µε την ειδική µεµβράνη προστασίας. Οι αποσκευές που επιλέγεται να µένουν στην «άκρη» είναι αυτές που µπορούν να θεωρηθούν εύκολα «θύµατα», δηλαδή, δεν έχουν λουκέτο, ασφάλεια κ.λπ.

Δεν το συζητάω ότι πρέπει πάνω στις βαλίτσες να έχετε πάντα γραµµένα τα στοιχεία σας, και στο ειδικό σηµείο που έχει κάθε βαλίτσα αλλά και στο ταµπελάκι που σας δίνουν µπροστά από τα counter. Αν εφαρµόσετε αυτά που σας λέω, ειδικά τώρα που είναι διακοπές, πολύ δύσκολα η βαλίτσα σας θα σας… χαιρετίσει και θα κάνει διακοπές σε άλλο αεροδρόµιο, πολύ µακριά από εσάς.

Και τώρα δώστε βάση σε µερικές πληροφορίες που έχουν να κάνουν µε την ευκολία σας στο ταξίδι αλλά και µε τα δικαιώµατά σας.

1. Πρέπει να γνωρίζετε πόση ώρα νωρίτερα πρέπει να βρίσκεστε στο αεροδρόµιο. Προσέξτε, διαφέρει από αεροδρόµιο σε αεροδρόµιο. Δηλαδή, στο Κεµάλ Ατατούρκ στην Κωνσταντινούπολη ή στο JFK στη Νέα Υόρκη θεωρώ απαραίτητο να είστε τουλάχιστον 2,5 ώρες πριν στο αεροδρόµιο. Στο Φιουµιτσίνο στη Ρώµη 2 ώρες. Στο αεροδρόµιο της Κέρκυρας τρία τέταρτα πριν. Θέλω να πω, τα µέτρα ασφαλείας και το πόσο µεγάλο ή µικρό είναι ένα αεροδρόµιο παίζουν ρόλο στο χρόνο άφιξής σας εκεί.

2. Μελετήστε πολύ καλά την πολιτική αποσκευών και χειραποσκευών. Πρέπει να γνωρίζετε ακριβώς πόσο βάρος δικαιούστε και για τις χειραποσκευές σας, ιδιαιτέρως αν ταξιδεύετε µε low cost εταιρείες, που χρεώνουν ακόµα και το µισό κιλό παραπάνω.

3. Πρέπει να γνωρίζετε πόσο κοστίζει το κάθε κιλό παραπάνω. Η χρέωση από εταιρεία σε εταιρεία διαφέρει.

4. Υπάρχει περίπτωση άλλα να γράφουν στους γραπτούς όρους κράτησης του εισιτηρίου και άλλα στο επισυναπτόµενο εισιτήριο. Αν έχετε χρόνο και διάθεση, διαβάστε τα. Μπορεί να κρύβονται παγίδες.

5. Προσέξτε τις επιπλέον χρεώσεις που επιβάλλονται λόγω πιστωτικής κάρτας. Υπάρχει περίπτωση να επιβαρυνθείτε ακόµα και µε 12 ευρώ παραπάνω στην τιµή του εισιτηρίου, αν π.χ. το κλείσετε µε MasterCard σε σχέση µε τη Visa.

6. Ελέγξτε εξονυχιστικά τη βαλίτσα σας για περίπτωση παραβίασης, αν δείτε σπασµένο λουκέτο ή ανοιγµένο φερµουάρ.

7. Σε περίπτωση που σας πετάξουν έξω από πτήση που έχετε κλείσει εισιτήριο είναι υποχρεωµένοι να σας ταξιδέψουν µε άλλο αεροπλάνο, µε παρεµφερείς όρους µεταφοράς, και να σας αποζηµιώσουν. (Π.χ., η Aegean µπορεί να σας δώσει µέχρι και εισιτήριο πρώτης θέσης για οποιονδήποτε προορισµό θέλετε).

8. Εάν η πτήση σας ακυρωθεί λόγω βλάβης του αεροσκάφους και πρέπει να ταξιδέψετε την επόµενη ηµέρα, είναι υποχρεωµένοι να σας παράσχουν γεύµατα, αναψυκτικά και ξενοδοχείο τουλάχιστον 4 αστέρων.

Αυτά είναι κάποια από τα δικαιώµατα του αεροπορικού ταξιδιώτη. Δυστυχώς, ένα editorial δεν φτάνει για να καλύψει όλες τις απορίες σας. Μπορείτε όµως κάλλιστα, σε περίπτωση που σας συµβεί οτιδήποτε που έχει να κάνει µε πρόβληµα στην πτήση σας, να καλέσετε στον Συνήγορο του Καταναλωτή στο τηλέφωνο 210 6460862 ή στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή στο τηλέφωνο 210 6460734. Εκεί τα παιδιά θα σας ενηµερώσουν αναλυτικά για το τι ακριβώς δικαιούστε και θα βρείτε το δίκιο σας 1.000%. Μην ξεχνάτε, το ταξίδι είναι απόλαυση και όποιος µας τη στερεί πρέπει να µας αποζηµιώνει.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ