Η φημισμένη βρετανική μάρκα ταπετσαρίας Cole & Son έχει συνεργαστεί με την εταιρία Admore της Νότιας Αφρικής για την τελευταία της συλλογή από εντυπωσιακά σχέδια εμπνευσμένα από την Αφρική. Ωστόσο, η ιστορία πίσω από τη συλλογή και το πως ο ιδρυτής της Ardmore, Fé Halsted, έχει εξουσιοδοτήσει τόσες πολλές τοπικές γυναίκες, προσφέροντάς τους δημιουργικές ευκαιρίες εργασίας που αλλάξαν τη ζωή τους , βρίσκεται στην καρδιά αυτών των όμορφων έργων τέχνης

Ο Carley Bean, επικεφαλής του σχεδιασμού στο Cole & Son, εξηγεί πώς προέκυψε η συλλογή. «Ο τότε επικεφαλής του σχεδιασμού Shauna Dennison βρήκε τον Ardmore σε μια μικρή γκαλερί στη Νέα Υόρκη πριν από δυόμισι περίπου χρόνια. Αμέσως εντυπωσιάστηκε  από το παιχνιδιάρικο χαρακτήρα και την περίπλοκη αφήγηση της μάρκας, η οποία διερεύνησε τις αφρικανικές παραδόσεις και τον πολιτισμό – και σκέφτηκε αμέσως ότι τα σχέδια θα μεταφέρονταν πολύ καλά σε ταπετσαρίες. Όταν ήρθε  σε επαφή με τον Fée Halsted, ο ιδιοκτήτης και ιδρυτής της Ardmore, ανακάλυψε ότι είχαν πολλά κοινά πράγματα, και μάλιστα μια κοινή αγάπη για το σχεδιασμό. Τα κεραμικά είναι τόσο απεικονιστικά, ήταν απλώς περίπτωση εφαρμογής των μυαλών στην ταπετσαρίας μας για το πώς θα μπορούσαμε να αντιπροσωπεύσουμε αυτά τα θαυμάσια φυτά και ζώα σε δισδιάστατη μορφή ».

The Ardmore team (1992) included (back, from left) Nhlanhla Nsundwane, Phineas Mweli, Beatrice Nyembe and Paulina Hadebe, and (front, from left) Mavis Shabalala, Matrinah Nsundwane and Josephine Ghesa | Courtesy of Ardmore

Ο αρχιτέκτονας Home & Design, Charlotte Luxford,στη  συνέντευξη με τον Fée Halsted, γεννημένο στη Ζιμπάμπουε, μιλάει για την προσωπική του ιστορία και για να αποκαλύψει τη συναρπαστική ιστορία του Ardmore, που ίδρυσε πριν από 30 χρόνια στο Ardmore Farm στο KwaZulu-Natal. Αποκαλύπτει πώς το Ardmore άλλαξε τη ζωή τόσων πολλών γυναικών της Νότιας Αφρικής, ξεκινώντας από την Bonnie Ntshalintshali, την κόρη του οικονόμου του Fée, που έπασχε από πολιομυελίτιδα.

Deco ideas! Καναπέδες με άψογο στυλ από παλέτες!!

Courtesy of Cole & Son

Charlotte Luxford: Μπορείτε να μας πείτε για την προσωπική σας σχέση με τη Bonnie και γιατί αυτή σας ενέπνευσε να συνεργαστείτε με άλλες τοπικές γυναίκες;

Fée Halsted: Η Bonnie δεν είχε καμία επίσημη καλλιτεχνική κατάρτιση, αλλά συνειδητοποίησα ότι μπορεί  να δημιουργήσει και έτσι  έδωσε τις ιδέες και τα θέματα της, τα οποία ερμήνευε με το δικό της τρόπο. Η ρύθμιση ήταν δική της ιδέα, αν και το ύφος της ήταν πολύ διαφορετικό από το δικό μου. Στη συνέχεια την βοηθούσα συμπεριλαμβάνοντας τη δουλειά της στις δικές μου εκθέσεις και ως συνεργάτες,το βραβείο Standard Bank Young Artist Award μας  απονεμήθηκε μαζί το 1990. Βλέποντας μια νεαρή γυναίκα όπως τη Bonnie που προσπαθούσε να βρει τη δική της φωνή μέσω της τέχνης και της ανεξαρτησίας, κερδίζοντας χρήματα από την τέχνη της, με ενέπνευσε γιατί στην αγροτική KwaZulu-Natal οι περισσότερες γυναίκες είναι έγκυες από την ηλικία των 14 ετών και δεν μπορούν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους. Είναι παγιδευμένες από την ανάγκη να δουλεύουν και να φροντίζουν το παιδί τους. Είναι θέμα επιβίωσης! Λίγοι άνδρες Zulu στηρίζουν τη μητέρα του παιδιού τους,  επειδή δεν έχουν δουλειά. Ο τρόπος ζωής, ο πολιτισμός και η φτώχεια σημαίνει ότι τα παιδιά μεγαλώνουν από τις γυναίκες και φροντίζονται από τον θεσμό της γέννησης. Ως διαζευγμένη μητέρα που μεγάλωσα μόνη τα δικά μου παιδιά, ταυτίστηκα με αυτά τα ένστικτα επιβίωσης και την ανάγκη να εκπαιδεύσω τα παιδιά μου και να τους δώσω ότι καλύτερο μπορούσα. Όλοι εργαζόμασταν δημιουργικά για τους ίδιους λόγους.

Fée Halsted | Courtesy of Ardmore

Πώς βοήθησε ο Ardmore τους καλλιτέχνες και τις οικογένειές τους;

FH: Επειδή οι καλλιτέχνες πληρώνονται για αυτό που δημιουργούν σε προμήθεια πριν από την πώληση του έργου, ανταμείβονται οικονομικά για το ταλέντο, τις δεξιότητες και τα προϊόντα. Αυτό σημαίνει ότι στους αγροτικούς πληθυσμούς έχει δοθεί η ευκαιρία να ξεσηκωθούν για τον ελάχιστο μισθό, ο οποίος είναι πολύ χαμηλός. Τα κέρδη τους Ardmore έχουν βελτιώσει τη ζωή αυτών και των οικογενειών τους. Οι γυναίκες έχουν απελευθερωθεί επειδή μπορούν να κερδίσουν περισσότερα χρήματα από τους άνδρες. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες έχουν δικά τους σπίτια και αυτοκίνητα – όλοι διαθέτουν κινητό τηλέφωνο και τηλεόραση. Τα παιδιά τους πηγαίνουν σε καλύτερα σχολεία και τώρα μερικά στο πανεπιστήμιο.

 

Υπάρχει γυναίκα με την οποία έχετε δουλέψει, με την ιστορία της οποίας έχετε ταυτιστεί  ιδιαίτερα;

FH: Η Punch Shabalala ήταν λίγο πριν το θάνατο το 2002 .Την πήραμε από το νοσοκομείο που ζύγιζε 30 κιλά και κάναμε  ένα αυτοσχέδιο νοσοκομείο στο στούντιο μας ,την νοσηλεύσαμε και τη φέραμε πίσω στη ζωή . Για πολύ καιρό δεν μπορούσε να περπατήσει, έτσι την έφερα στο σπίτι μας! Με το χρόνο κατάφερε να περπατήσει με ένα περιπατητή και σήμερα είναι πολύ καλά. Είναι μια ‘κινητή διαφήμιση’για τη χρήση των φαρμάκων ARV που βοηθούν άτομα με HIV. Άλλαξε τη ζωή σε στην κοινότητα.

Bonnie Ntshalintshali | Courtesy of Ardmore

CL: Τι σχέδια έχετε για το μέλλον του Ardmore;

FH: Οι οικογένειες και τα σπίτια τους είναι συχνά πολύ μακριά, οπότε ελπίζω να οικοδομηθούν καλύτερα καταλύματα εδώ στο Caversham, ώστε να μπορούν να ζήσουν σε μια καλύτερη προσωρινή κατοικία. Όπως είναι τώρα, νοικιάζουν μια κουβέρτα στο κοντινό χωριό και επειδή τα σπίτια τους δεν βρίσκονται κοντά, ζουν όσο το δυνατόν φθηνότερα σε τοπικό επίπεδο, κάτι που δεν είναι ιδανικό. Προφανώς επιστρέφουν στο σπίτι τους στο τέλος του μήνα για να πάρουν χρήματα από το σπίτι και να δουν τα παιδιά τους, γι ‘αυτό προτιμούν να ξοδεύουν τα χρήματα για το  σπίτι και την οικογένειά τους και να ζούν φτηνά εδώ στο Caversham. Επίσης, ελπίζω να οικοδομήσουμε ένα σχολείο / κέντρο κατάρτισης έτσι ώστε οι μαθητές που εγκαταλείπουν το σχολείο γιατί δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά να πάνε στο πανεπιστήμιο.Πολλοί συνεχίζουν τις σπουδές τους ενώ εργάζονται στο Ardmore επειδή δεν επιβάλλουμε κανονικές ώρες εργασίας.Το Ardmore διδάσκει τους ανθρώπους να γίνουν επιχειρηματίες και ακόμη και αν δεν παραμένουν κεραμικοί καλλιτέχνες, η εκπαίδευσή τους μαζί μας τους διδάσκει να σκέφτονται δημιουργικά και να γίνονται υπεύθυνοι για τη ζωή τους. Δεν υπάρχουν δώρα ή δάνεια στο Ardmore.

Plate, 1990, was sculpted by Mavis Shabalala and painted by Punch Shabalala | Courtesy of Ardmore

CL: Τι είναι διαφορετικό για τον Ardmore και τον τρόπο εργασίας σας σε σύγκριση με άλλους παραδοσιακούς κεραμιστές;

FH: Είμαστε διαφορετικοί επειδή δεν τηρούμε αυστηρούς τεχνικούς κανόνες.  Δημιουργούμε λειτουργικά γλυπτά, και διακοσμητικά αγγεία. Εργαζόμαστε με πηλό και ζωγραφίζουμε περισσότερο ως καλλιτέχνες παρά ως  crafters. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε γυαλιστικά παπούτσια και να προσθέσουμε τα μεταλλικά ένθετα για ομπρέλες στα κομμάτια μας.

CL: Τι πιστεύεις για το τελικό αποτέλεσμα της νέας συλλογής Cole & Son;

FH: Τα σχέδια που έχει κάνει η η ομάδα σχεδιαστών, και στα οποία έχει καταγραφεί  η  ουσία της ιδιοτροπίας του Ardmore,δεν έχουν θυσιάσει την τέχνη του Ardmore για το λαϊκό εμπορικό. Το χρώμα είναι έντονο και τα χαρτιά είναι έντονα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ