Ακόµα και αν δεν ανήκετε στους fans των µουσείων, να είστε σίγουροι ότι το Μουσείο Παύλου Βρέλλη, µοναδικό στο είδος του, θα σας κάνει να αλλάξετε γνώµη!

Γράφει η Τίτη Βελοπούλου

ΚΕΡΙΝΑ OMOIΩMATA ΣΑΝ ΖΩΝΤΑΝΑ

Είναι αδιανόητο να φτάσετε στα Ιωάννινα και να µην επισκεφθείτε το Μουσείο Παύλου Βρέλλη στο χωριό Μπιζάνι (µόλις 25’ από το κέντρο). Γιατί, αν νοµίζετε ότι θα δείτε ακόµα ένα µουσείο της ελληνικής επικράτειας, σηµειώσατε λάθος!

Αυτό, άλλωστε, θα το καταλάβετε αµέσως µόλις περάσετε το κατώφλι του πανέµορφου αρχοντικού ηπειρώτικης αρχιτεκτονικής που το στεγάζει σε ένα τοπίο «βυθισµένο» στη φύση. Εδώ δεν πραγµατοποιούνται οι κλασικές ξεναγήσεις, που ενδεχοµένως περιµένετε, αλλά καθένας από εσάς θα γίνει «ξεναγός» του εαυτού του απολαµβάνοντας έτσι µια απόλυτα βιωµατική εµπειρία. Τα µάτια σας δεκατέσσερα, γιατί ξαφνικά θα νιώσετε σαν να επιβιβάζεστε σε µια χρονοµηχανή ακολουθώντας έναν σκοτεινό διάδροµο µε χώρους που θυµίζουν περισσότερο βιβλία ιστορίας, παρά τις γνωστές µουσειακές αίθουσες. Σε αυτούς θα γνωρίσετε τρεις ενότητες «αφήγησης»: την προεπαναστατική, την επαναστατική και εκείνη των ειδικών αφιερωµάτων, µε όλες τους να ξεδιπλώνουν τις σηµαντικότερες στιγµές της διαδροµής της Ελλάδας µέσα στον χρόνο.

Όταν έρθετε τετ α τετ µε τα κέρινα οµοιώµατα, κοντοσταθείτε, γιατί πουθενά αλλού στη χώρα δεν θα έχετε την ευκαιρία να θαυµάσετε τόσο πιστές αναπαραστάσεις µε 150 έργα τέχνης σε φυσικό µέγεθος! Περιεργαστείτε τα έντονα βλέµµατα και την εκφραστικότητα, χωρίς να προσπερνάτε τις λεπτοµέρειες στα ρούχα και τα σκηνικά. Το Κρυφό Σχολειό «ζωντανεύει» µε εντυπωσιακό τρόπο, όπως και ο Κωνσταντίνος Κανάρης που εκπέµπει τέτοιο δυναµισµό ώστε µοιάζει έτοιµος να σηκωθεί και να σας πλησιάσει.

Ο Κολοκοτρώνης στη φυλακή του Ναυπλίου «µοιράζεται» µαζί σας όλη τη δραµατικότητα της στιγµής και η Κυρά της Ρω τη γενναιότητά της κατά το ύψωµα της ελληνικής σηµαίας που συνήθιζε να κάνει για 34 ολόκληρα χρόνια στην οµώνυµη ακριτική νησίδα. Ο Αλή Πασάς σάς «καθηλώνει» στην απεικόνιση της σφαγής του µε τη φρίκη έντονα αποτυπωµένη στο πρόσωπό του!

Όλα τους προκαλούν ρίγη συγκίνησης ακόµα και στον πιο ανυποψίαστο επισκέπτη, ενώ παράλληλα προσφέρουν τη δυνατότητα στους ασχολούµενους µε την ιστορία να προβούν σε µια διαφορετική ανάγνωση. Λίγο πριν επανέλθουµε στο σήµερα, «τρυπώνουµε» νοερά στο εργαστήριο του αείµνηστου Παύλου Βρέλλη όπου την προσοχή τραβά το… εκπληκτικό οµοίωµά του.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΥΛΟΣ ΒΡΕΛΛΗΣ;

Μπορεί το µουσείο του να είναι πασίγνωστο, αλλά δεν γνωρίζουµε τίποτα για την επίπονη διαδροµή του ίδιου του δηµιουργού. Ο χαρισµατικός πορτρετίστας, γλύπτης Παύλος Βρέλλης, που έφυγε από κοντά µας το 2010, γεννήθηκε το 1923, ορφάνεψε νωρίς και µεγάλωσε υπό την προστασία της θείας του, η οποία και του µετέδωσε την καλλιτεχνική αγωγή αν και ο ίδιος από µικρός διακρινόταν για την κλίση του στην τέχνη.

Ο Α΄ Παγκόσµιος πόλεµος, η σύλληψή του από τους Γερµανούς, η αίσθηση ότι ζούσε σαν µελλοθάνατος του καλλιέργησαν νωρίς έντονες πνευµατικές ανησυχίες. Οι άριστες επιδόσεις του στη Ζωσιµαία Παιδαγωγική Ακαδηµία, την ΑΣΚΤ, σε πανεπιστήµια της Φλωρεντίας και της Ραβέννας τού χάρισαν αξιοζήλευτες γνώσεις και εµπειρία ώστε να καταξιωθεί στη συνέχεια και επαγγελµατικά στον χώρο της µέσης εκπαίδευσης και της ανώτατης (Πανεπιστήµιο Ιωαννίνων), όπου ξεχώρισε για τις καινοτόµες µεθόδους διδασκαλίας του.

Tο 1975, στο πλαίσιο ενός πειράµατος που εµπνεύστηκε ώστε να βοηθήσει τον διδάσκοντα να αναπτύξει κάποιο ιστορικό θέµα, διαµόρφωσε έναν χώρο όπου παρουσίασε το «Κρυφό Σχολειό» (το πρώτο έκθεµα) µε κέρινα οµοιώµατα! Το 1981 πρόσθεσε και άλλα γεγονότα-αναπαραστάσεις µέχρι που το 1983 (60 ετών τότε) αγόρασε 17 στρέµµατα στο χωριό Μπιζάνι και υλοποίησε πλήρως το όραµά του διαµορφώνοντας ο ίδιος αίθουσες.

Έτσι από το 1995 το µουσείο αποτελεί το Νο1 αξιοθέατο της ευρύτερης περιοχής, τη µακρόχρονη πορεία του οποίου συνεχίζουν και συντηρούν ευλαβικά τα παιδιά του Άννα και Κωνσταντίνος Βρέλλης.

info

Κανονικό εισιτήριο €6 (µειωµένο €4 και €3). Καθηµερινά 10:00-16:00 (2ο χλµ. Ε.Ο. Ιωαννίνων-Αθηνών, Μπιζάνι Ιωαννίνων, τηλ. 26510 92128, www.vrellis.gr).

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ