Στοίβες αχρηστευμένων ρούχων έχουν αντικαταστήσει την περίτεχνη διακόσμηση σε τέσσερις από τις επιβλητικές βιτρίνες του γνωστού λονδρέζικου πολυκαταστήματος Harrods.
Σκοπός αυτής της ιδιότυπης εικαστικής έκθεσης είναι να αναδειχθεί το πρόβλημα της υπερπαραγωγής στη μόδα, τη βιομηχανία που έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο επιζήμιες για το περιβάλλον μαζί με την παραγωγή χημικών και την εξόρυξη ορυκτού πλούτου. Μοναδική σωτηρία της βιομηχανίας είναι η παραγωγή ρούχων που θα αντέχουν στον χρόνο και δεν θα ρυπαίνουν.
Volotea: Η προσφορά που θα γίνει’καπνός’! Αεροπορικά εισιτήρια που ξεκινούν από 5 ευρώ!
Την πρωτοβουλία γι’ αυτήν την ανοικτή διαμαρτυρία είχε η ελβετική εταιρεία Vetements και ο σχεδιαστής της, Ντέμα Γκβασάλια. Ο αδελφός του και διευθύνων σύμβουλος της Vetements, Γκούραμ Γκβασάλια, δηλώνει στην British Vogue: «Από την πρώτη συνέντευξη που έδωσα επαναλαμβάνω το εξής: η οικονομική επιστήμη βασίζεται στην ικανοποίηση της ζήτησης από την προσφορά. Οταν επισκέπτεστε ένα κατάστημα και βλέπετε κάτι σε έκπτωση, τότε η παραγωγή του συγκεκριμένου προϊόντος ήταν εξαρχής μεγαλύτερη από τη ζήτηση». Η βιομηχανία της μόδας έχει παρασυρθεί τις τελευταίες δεκαετίες σε αυτόν τον φαύλο κύκλο. Μόνον στη Βρετανία αγοράστηκαν πέρυσι 1,13 εκατ. τόνοι ρούχων, περισσότεροι κατά 200.000 από το 2012, αναφέρει ο Guardian.
Αegean: Όλες οι πτήσεις εξωτερικού με έκπτωση 35%! Ισχύει για κρατήσεις ως 19/2
Εκτός του Harrods, η Vetements έχει πραγματοποιήσει ανάλογες εγκαταστάσεις στα πολυκαταστήματα Saks Fifth Avenue στη Νέα Υόρκη και Maxfield στο Λος Αντζελες, για να αναδείξει, επίσης, πόσο αναγκαία είναι και η ανακύκλωση ρούχων. Επιστήμονες υπολογίζουν ότι ένας τόνος ρούχων προς ανακύκλωση μειώνει κατά 11 τόνους τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Από την πλευρά της οδού Μπρόμπτον στο Νάιτσμπριτζ, οι βιτρίνες του Harrods θα καταλαμβάνονται από μεγάλους όγκους ρούχων που έχουν συγκεντρωθεί. Είναι ρούχα των 4.000 υπαλλήλων του Harrods, αλλά περισυλλεγμένα και από κάδους ανακύκλωσης, μέχρι τις 2 Μαρτίου.
Ενα παντελόνι ή ένα φόρεμα μπορεί να αποτελέσει θησαυρό αναμνήσεων, κρατώντας τη θέση του σε μια ντουλάπα πάνω από μία δεκαετία. Ο κύκλος ζωής των προϊόντων, όμως, τείνει να συρρικνώνεται όλο και περισσότερο, σε μια εποχή όπου ο υπερκαταναλωτισμός και η υπερπαραγωγή λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία. Σήμερα, η ικανοποίηση που προσφέρει η αγορά ενός ρούχου είναι εφήμερη. Πρόσφατη έκθεση του Προγράμματος Δράσης για τα Απόβλητα και τους Πόρους στη Βρετανία (Wrap) συμπεραίνει ότι ο κύκλος ζωής ενός ρούχου διαρκεί πια 3,3 χρόνια, κατά μέσον όρο. Νεότεροι καταναλωτές περιορίζουν τον κύκλο αυτό σε διετία. Η Σούζι Μένκες, δημοφιλής δημοσιογράφος μόδας, είχε περιγράψει ήδη από το 2013 τους ιλιγγιώδεις ρυθμούς που έχει υιοθετήσει ο κόσμος της μόδας σε άρθρο της στην British Vogue με τίτλο «The New Spreed of Fashion». Διαπιστώνει πως οι μεγάλοι οίκοι μόδας διοργανώνουν πια 10 σόου τον χρόνο, εξαιρουμένων των χριστουγεννιάτικων και των καλοκαιρινών διακοπών. Κάποτε τα σόου ήταν δύο, ένα για τον χειμώνα και ένα για το καλοκαίρι. Οι μεγάλες αλυσίδες ρούχων τύπου Zara και H&M λειτουργούν σε ακόμη πιο εξαντλητικούς ρυθμούς, ενώ τόνοι ρούχων αχρηστεύονται κάθε χρόνο από λάθος παραγγελίες.
πηγή:kathimerini.gr