Μια ακόμη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους χρεοκόπησε – δείτε τι πρέπει να ξέρετε για τις πτήσεις σας
Η Play, μια ισλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, ολοκλήρωσε τις πτήσεις της. Η εταιρεία αναφέρει στους επιβάτες: «Όλες οι πτήσεις έχουν ακυρωθεί. Λυπούμαστε βαθιά για την αναστάτωση που προκαλείται και σας ευχαριστούμε για την κατανόησή σας».
Περίπου 500 υπάλληλοι έχουν χάσει τις δουλειές τους.
Η αεροπορική εταιρεία υπάρχει εδώ και περίπου πέντε χρόνια και τώρα ακολουθεί το παράδειγμα των πρώην ισλανδικών αερομεταφορέων Primera Air και Wow Air στην αεροπορική εγκατάλειψη. Αυτές οι αεροπορικές εταιρείες χρεοκόπησαν το 2018 και το 2019 αντίστοιχα.
Η Play ενημερώνει τους επιβάτες που έχουν κρατήσεις για μελλοντικές πτήσεις: «Σας συμβουλεύουμε να ελέγξετε τις πτήσεις με άλλες αεροπορικές εταιρείες».
Τι ήταν η Play Airlines;
Η Play δημιουργήθηκε το 2019 από δύο στελέχη της Wow Air, μετά την πτώχευση της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας. Ξεκίνησε τις πτήσεις της στις 24 Ιουνίου 2021. Το επιχειρηματικό μοντέλο ήταν παρόμοιο με αυτό της Wow Air – και, μάλιστα, του εθνικού αερομεταφορέα Icelandair , ο οποίος συνεχίζει να είναι επιτυχημένος.
Στόχος ήταν η εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας «από σημείο σε σημείο» μεταξύ του διεθνούς αεροδρομίου Κέφλαβικ, έξω από το Ρέικιαβικ , και τοποθεσιών στην Ευρώπη, καθώς και η λειτουργία ενός δικτύου προς τις ΗΠΑ που θα αξιοποιούσε την κορυφαία τοποθεσία της Ισλανδίας στον Βόρειο Ατλαντικό.
Μέχρι το πρωί της Δευτέρας (29/9/2025), η Play εξυπηρετούσε ευρωπαϊκούς προορισμούς, όπως το Λονδίνο Στάνστεντ, το Άμστερνταμ, το Παρίσι CDG, το Αλικάντε και το Φάρο. Η τελευταία πτήση από το Ρέικιαβικ προς το Στάνστεντ έφτασε κανονικά στις 10:40 π.μ. χθες Δευτέρα. Το αεροσκάφος βρίσκεται ακόμα στο έδαφος, με την επιστροφή στο Ρέικιαβικ να ακυρώνεται.
Οι αναχωρήσεις από το απόγευμα της Δευτέρας και μετά είναι άκυρες, συμπεριλαμβανομένης της μοναδικής εναπομένουσας διαδρομής προς τις ΗΠΑ προς το Διεθνές Αεροδρόμιο της Βαλτιμόρης-Ουάσινγκτον.
Τι πήγε στραβά;
Τεράστιες οικονομικές απώλειες κατά τη σύντομη ύπαρξή της αεροπορικής εταιρείας. Ενώ πολλοί πάροχοι έχασαν χρήματα κατά τη διάρκεια της Covid, οι περισσότεροι από αυτούς έχουν ανακάμψει. Όχι όμως η Play.
Τον Φεβρουάριο του 2025, ο διευθύνων σύμβουλος, Einar Orn Olafsson, ισχυρίστηκε ότι η αεροπορική εταιρεία είχε ανακάμψει, λέγοντας: «Ο μετασχηματισμός του επιχειρηματικού μοντέλου της Play γίνεται ολοένα και πιο εμφανής… το αναθεωρημένο πρόγραμμα πτήσεων μας ήδη οδηγεί σε υψηλότερα έσοδα και βελτιωμένα οικονομικά μεγέθη. Κοιτάζοντας μπροστά για το 2025, είμαστε αισιόδοξοι για τη συνέχιση της προόδου».
Αλλά αυτό συνέβη στο τέλος ενός έτους κατά το οποίο η Play είχε χάσει 66 εκατομμύρια δολάρια (49 εκατομμύρια λίρες), το ισοδύναμο των 31 λιρών για κάθε επιβάτη που μετέφερε, κάτι που προφανώς δεν ήταν βιώσιμο. Τα πιο πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα της Play ήταν τον Αύγουστο του 2025, όταν προέβλεπε ότι η κερδοφορία θα ξεκινούσε το 2026.
Ο αναλυτής αεροπορίας Sean Moulton δήλωσε: «Η Play προσπάθησε να αναπαράγει την Wow Air, συνδέοντας δευτερεύουσες πόλεις της Ευρώπης με τις ΗΠΑ. Αλλά η αγορά είναι περιορισμένη και χαμηλής απόδοσης.
«Ενώ προσπάθησαν να αλλάξουν στρατηγικές εστιάζοντας σε προορισμούς αναψυχής από σημείο σε σημείο, ο πληθυσμός της Ισλανδίας είναι μικρός και οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία θα δυσκολευόταν με αυτό μόνη της.»
«Το κενό θα επιτρέψει στην Icelandair να επεκταθεί.»
Η Independent εκτιμά ότι περίπου 120.000 επιβάτες έχουν κρατήσεις εκ των προτέρων με την Play.
Έχω μείνει ακινητοποιημένος λόγω της κατάρρευσης της Play – τι πρέπει να κάνω;
Η συνήθης πρακτική των αεροπορικών εταιρειών είναι να προσφέρουν «ναύλα διάσωσης» σε επιβάτες των οποίων ο αερομεταφορέας χρεοκοπεί. Πρόκειται για θέσεις σε χαμηλές τιμές που πωλούνται σε ταξιδιώτες που μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν μια άχρηστη πλέον κράτηση στην Play. Η Icelandair και η easyJet αναμένεται να προσφέρουν ναύλους περίπου 50 λιρών μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ισλανδίας.
Μεταξύ Βαλτιμόρης και Ισλανδίας, η Icelandair μπορεί να προσφέρει ναύλο περίπου 100 λιρών. Ενώ η ταξιδιωτική ασφάλιση μπορεί να καλύψει τα έξοδα διαβίωσης.
Έχω μια προκράτηση με την Play. Ποια είναι τα δικαιώματά μου;
Ο Άντριου ΜακΚόνελ, εκπρόσωπος της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου, δήλωσε: «Είναι πάντα ατυχές όταν μια αεροπορική εταιρεία διακόπτει τη λειτουργία της και καταλαβαίνουμε ότι η απόφαση της Play Airlines θα είναι ανησυχητική για τους υπαλλήλους και τους πελάτες της».
«Οι επιβάτες του Ηνωμένου Βασιλείου που αναζητούν τις πιο πρόσφατες πληροφορίες καλούνται να επισκεφθούν τον ιστότοπο της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.»
Το πιθανότερο είναι ότι πληρώσατε με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα του Ηνωμένου Βασιλείου συνήθως επιστρέφουν την πληρωμή χωρίς καμία ταλαιπωρία. Εάν έχετε κάνει κράτηση για ένα μελλοντικό πακέτο διακοπών που περιλαμβάνει πτήσεις με την Play, ο διοργανωτής του ταξιδιού υποχρεούται να βρει έναν εναλλακτικό τρόπο για να φτάσετε στον προορισμό ή να σας προσφέρει πλήρη επιστροφή χρημάτων.
Η πτήση μου με Play τον περασμένο μήνα καθυστέρησε ή ακυρώθηκε. Θα λάβω την αποζημίωση που μου οφείλεται;
Δυστυχώς όχι. Ακόμα κι αν έχει εγκριθεί μια αξίωση βάσει των κανόνων για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών , εάν τα χρήματα δεν σας έχουν ακόμη καταβληθεί, τότε δεν θα εμφανιστούν. Αυτό ισχύει τόσο για την χρηματική αποζημίωση όσο και για την επιστροφή των εξόδων που προκύπτουν από αυτήν. Η ταξιδιωτική ασφάλιση μπορεί να βοηθήσει με το τελευταίο.
Κινδυνεύουν άλλες αεροπορικές εταιρείες με κατάρρευση;
Όλες οι αεροπορικές εταιρείες με τις οποίες θα πετά η συντριπτική πλειοψηφία των Βρετανών ταξιδιωτών – συμπεριλαμβανομένων των British Airways, easyJet, Jet2, Ryanair, Virgin Atlantic και Wizz Air – βρίσκονται σε καλή οικονομική κατάσταση.
Δείτε επίσης