Παρά την έμφαση που δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση στη βιώσιμη μετακίνηση, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες δείχνουν να απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο από το τρένο — και ο λόγος δεν είναι το κόστος, αλλά η δυσκολία στις διασυνοριακές κρατήσεις.
Μια νέα έρευνα της YouGov για λογαριασμό της Transport & Environment (T&E) αποκαλύπτει ότι σχεδόν δύο στους τρεις Ευρωπαίους αποφεύγουν τα σιδηροδρομικά ταξίδια μεγάλων αποστάσεων εξαιτίας της πολυπλοκότητας των συστημάτων κράτησης.
Η δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε σε επτά χώρες της Ε.Ε. και εξετάζει τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών που χρησιμοποιούν το τρένο για μετακινήσεις άνω των 300 χιλιομέτρων τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο.
Πολύπλοκα συστήματα, χαμηλό ενδιαφέρον
Το 61% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι έχει αποφύγει τουλάχιστον μία φορά να ταξιδέψει με τρένο λόγω των δυσκολιών κράτησης, ενώ το 43% αναφέρει πως θα το χρησιμοποιούσε συχνότερα αν η διαδικασία online αγοράς εισιτηρίων ήταν πιο απλή.
Ο οργανισμός T&E προειδοποιεί ότι η ανάπτυξη των διεθνών σιδηροδρομικών ταξιδιών υπονομεύεται από τα περιοριστικά συστήματα πολλών εταιρειών.
Πολλοί πάροχοι είτε αποκλείουν τρίτες πλατφόρμες από την πώληση εισιτηρίων είτε δεν εμφανίζουν στους ιστότοπούς τους τις διαδρομές των ανταγωνιστών τους — κάτι που δυσχεραίνει τη διαφάνεια και την πρόσβαση του επιβάτη σε πληροφορίες.
Τι ζητούν οι επιβάτες για να αλλάξει η εικόνα
Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες εκφράζουν ξεκάθαρα τι θα τους έκανε να επιλέξουν πιο εύκολα το τρένο:
- Το 46% θέλει να μπορεί να κάνει όλες τις κρατήσεις του σε μία ενιαία πλατφόρμα.
- Το 42% θεωρεί ότι όλα τα διαθέσιμα δρομολόγια πρέπει να εμφανίζονται σε κάθε πλατφόρμα, ανεξάρτητα από την εταιρεία που τα εκτελεί.
- Μόνο το 10% στηρίζει το σημερινό σύστημα, όπου οι ίδιες οι σιδηροδρομικές εταιρείες αποφασίζουν πού και πώς πωλούνται τα εισιτήριά τους.
Σύμφωνα με τον Victor Thévenet, διευθυντή πολιτικής σιδηροδρόμων στην T&E, «οι επιβάτες μεγάλων αποστάσεων βρίσκονται αντιμέτωποι με περιττά, χρονοβόρα και πολύπλοκα συστήματα κράτησης. Αν θέλουμε το τρένο να αποτελέσει μια πραγματική εναλλακτική επιλογή στις διασυνοριακές μετακινήσεις, αυτό πρέπει να αλλάξει».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να εισαγάγει ένα ενιαίο πλαίσιο έκδοσης εισιτηρίων έως τις αρχές του 2026, το οποίο, σύμφωνα με την T&E, αποτελεί «χρυσή ευκαιρία» για να γίνει η σιδηροδρομική μετακίνηση πιο απλή και ελκυστική.
Οι νέοι πρωτοστατούν στην αλλαγή
Η απογοήτευση είναι ακόμη πιο έντονη στις νεότερες ηλικίες.
Μεταξύ των 18–24 ετών, το 69% δηλώνει ότι έχει αποφύγει ταξίδια με τρένο εξαιτίας των δυσκολιών κράτησης, ενώ το 41% θα ταξίδευε πιο συχνά εάν η διαδικασία online κράτησης ήταν πιο εύκολη.
Οι νέοι δείχνουν επίσης μεγαλύτερη περιβαλλοντική ευαισθησία: το 60% ζητά οι πλατφόρμες κρατήσεων να εμφανίζουν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο κάθε τρόπου μετακίνησης, έναντι 46% στο σύνολο των επιβατών. Αυτό υπογραμμίζει την αυξανόμενη σημασία της βιωσιμότητας για τη νέα γενιά ταξιδιωτών, που επιλέγει πιο «πράσινες» λύσεις, εφόσον αυτές είναι εύκολες στη χρήση.
Πιο «δίκαιοι» κανόνες για τους επιβάτες τρένων
Η επικείμενη αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών σιδηροδρόμων από την Ε.Ε. στοχεύει στην ενίσχυση της προστασίας τους — με πρώτο μέτρο την καθιέρωση της εγγύησης επιβίβασης στο επόμενο διαθέσιμο τρένο.
Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, το 50% των ταξιδιωτών ζητά να έχει αυτόματο δικαίωμα επιβίβασης χωρίς επιπλέον κόστος, όταν χάσει ανταπόκριση εξαιτίας καθυστέρησης.
Η T&E υπογραμμίζει ότι ισχυρότερα δικαιώματα επιβατών είναι απαραίτητα για να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στο σιδηροδρομικό ταξίδι και να αντιμετωπιστούν οι σημερινές αρνητικές εμπειρίες των χρηστών.
Προς έναν πιο προσιτό και ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο
Το μήνυμα των ταξιδιωτών είναι σαφές: αν οι σιδηροδρομικές εταιρείες και η Ε.Ε. καταφέρουν να απλοποιήσουν τις κρατήσεις, να ενώσουν τα συστήματα και να εξασφαλίσουν δίκαιους κανόνες, τότε το τρένο μπορεί να ανακτήσει τη θέση που του αξίζει — ως η πιο βιώσιμη, άνετη και οικολογική επιλογή για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη.
Δείτε επίσης





