Τέσσερις τολμηρές πόλεις δεσμεύονται υπέρ της ποιότητας του αέρα υποσχόμενες να απομακρύνουν όλα τα οχήματα diesel μέχρι το 2025», τιτλοφορείται κείμενο από την επίσημη ιστοσελίδα του C40 Mayors’ Summit (Διάσκεψη των Δημάρχων).
Αυτό που δεν θα περίμενε κανείς είναι ότι ανάμεσα σε αυτές τις τέσσερις πόλεις βρίσκεται και η Αθήνα. Τη δέσμευση ανέλαβε στο Μεξικό ο ίδιος ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, καλώντας μάλιστα την κυβέρνηση να εφαρμόσει τις δεσμεύσεις της χώρας βάσει των διεθνών συμφωνιών.
«Ο τελικός μας στόχος είναι να απομακρύνουμε όλα τα αυτοκίνητα από το κέντρο της Αθήνας μέσα στα επόμενα χρόνια. Υποστηρίζω τη φιλόδοξη Διακήρυξη για την Ποιότητα του Αέρα και καλώ την κυβέρνηση να εφαρμόσει τις υποχρεώσεις που προκύπτουν για την Ελλάδα από τις διεθνείς συμφωνίες για το κλίμα και να υποστηρίξει την κοινή μας προσπάθεια να καθαρίσουμε τον αέρα που αναπνέουμε», ανέφερε προχθές στη Διάσκεψη των Δημάρχων ο κ. Καμίνης.
Μάλιστα το Παρίσι έχει ήδη εφαρμόσει σχετικά μέτρα, απαγορεύοντας την κυκλοφορία οχημάτων diesel που πρωτοκυκλοφόρησαν πριν από το 1997, κλείνοντας μία φορά τον μήνα τη λεωφόρο Champs-Élysées και πεζοδρομώντας σημαντικούς οδικούς άξονες της πόλης.
Αντίθετα, στην Ελλάδα η κυκλοφορία των οχημάτων diesel, που απαγορευόταν από τη δεκαετία του ’80 στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, απελευθερώθηκε τον Νοέμβριο του 2011, ενώ ένα έτος αργότερα, με τη θέσπιση του πράσινου δακτυλίου, επετράπη ελεύθερα (ανεξαρτήτως μονών – ζυγών) η είσοδος στον δακτύλιο όλων των οχημάτων και φορτηγών έως 2,2 τόνους εφόσον είναι τεχνολογίας Euro 5 ή νεότερης και εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km.
Ο λόγος που δήμαρχοι μεγάλων πόλεων αρχίζουν να στρέφονται κατά της πετρελαιοκίνησης, ιδίως μετά το σκάνδαλο της VW, είναι η αύξηση των επιστημονικών στοιχείων που αποδεικνύουν, σύμφωνα με την Καθημερινή, ότι ακόμα και τα τελευταίας τεχνολογίας diesel οχήματα ρυπαίνουν περισσότερο από ό,τι οι κατασκευαστές τους υποστηρίζουν.
Στην ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (European Environmental Agency), που δόθηκε στη δημοσιότητα την προηγούμενη εβδομάδα, γίνεται ρητή αναφορά στο πρόβλημα.
Οπως αναφέρεται, τα Ι.Χ. τεχνολογίας Εuro 6 εκπέμπουν σε πραγματικές συνθήκες κατά μέσον όρο 0,6 γρ. ΝΟ2 ανά χλμ. (όταν το όριο είναι 0,08 g/km) και τα Euro 5 κατά μέσον όρο 0,8 γρ. ΝΟ2 ανά χλμ. (όταν το όριο είναι 0,18 g/km).