Η νέα απόφαση της Ryanair περιορίζει σημαντικά τις επιλογές φθηνών πτήσεων προς την Ισπανία για τους Ευρωπαίους, σε μια περίοδο που η κρίση του κόστους ζωής συνεχίζεται.
Η εταιρεία ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ότι θα αφαιρέσει συνολικά ένα εκατομμύριο θέσεις σε πτήσεις από και προς την Ισπανία τον φετινό χειμώνα. Συγκεκριμένα, θα μειώσει τη διαθεσιμότητα στα Κανάρια Νησιά κατά 10% (δηλαδή 400.000 θέσεις) και στην υπόλοιπη ισπανική επικράτεια κατά 41% (600.000 θέσεις). Το συνολικό αποτέλεσμα θα είναι η απώλεια ενός εκατομμυρίου θέσεων μέσα στη σεζόν, ενώ σε ετήσια βάση αυτό μεταφράζεται σε δύο εκατομμύρια λιγότερες θέσεις.
Η Ryanair απέδωσε την εξέλιξη αυτή στα υψηλά και μη ανταγωνιστικά τέλη που χρεώνει η AENA –ο κρατικός φορέας που διαχειρίζεται όλα τα μεγάλα ισπανικά αεροδρόμια αλλά και ορισμένα ελικοδρόμια.
Η AENA γνωστοποίησε πρόσφατα ότι από το 2026 θα προχωρήσει σε αύξηση 6,6% στα τέλη των αεροπορικών εταιρειών –την υψηλότερη των τελευταίων δέκα ετών– παρότι το 2025 παρουσίασε κέρδη ρεκόρ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair DAC, Eddie Wilson, σχολίασε μέσω ανακοίνωσης:
«Η απόφαση της AENA και της ισπανικής κυβέρνησης, που είναι μέτοχος, να προχωρήσουν σε αύξηση 6,62% στα ήδη υπερβολικά τέλη αποδεικνύει ότι ο μονοπωλιακός αυτός οργανισμός δεν ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη της αεροπορικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της Ισπανίας. Το μόνο που τους νοιάζει είναι τα μεγαλύτερα κέρδη από τα κεντρικά αεροδρόμια της χώρας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κίνηση αυτή θα έχει ως συνέπεια μεγάλο μέρος των διαθέσιμων θέσεων της Ryanair στην Ισπανία για τον χειμώνα του 2025 να μεταφερθεί σε άλλες χώρες με πιο φιλικά αεροδρόμια, όπως η Ιταλία, το Μαρόκο, η Κροατία, η Σουηδία και η Ουγγαρία.
Ποιες περιοχές επηρεάζονται περισσότερο;
Η Ryanair θα κλείσει τη βάση δύο αεροσκαφών στο Σαντιάγο, ενώ θα σταματήσει όλες τις πτήσεις προς το αεροδρόμιο Τενερίφη North από την αρχή του χειμώνα, καθώς και προς το Βίγκο από την 1η Ιανουαρίου.
Η βάση της στο Βαγιαδολίδ, που είχε κλείσει ήδη από τον χειμώνα του 2024, θα παραμείνει ανενεργή και φέτος, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για τη βάση στο αεροδρόμιο της Χερέθ, η οποία δεν θα λειτουργήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου του 2025.
Αρκετά ακόμη περιφερειακά αεροδρόμια θα δουν σημαντικές περικοπές. Για παράδειγμα:
- Το Σαντιάγο θα έχει μείωση 38%.
- Η Σαραγόσα θα χάσει το 45% των πτήσεών της.
- Η Αστούριας θα σημειώσει πτώση 16%.
- Η Βιτόρια θα χάσει 2% της κίνησής της.
Επιπλέον, 36 αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ της περιφερειακής Ισπανίας και των Καναρίων Νήσων θα καταργηθούν.
Παρά τις περικοπές, η εταιρεία σκοπεύει να ενισχύσει τη δραστηριότητά της στα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, όπως στη Μαδρίτη και στη Βαρκελώνη.
Η Ryanair τόνισε ότι αυτές οι αλλαγές θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις για τις περιφερειακές περιοχές, καθώς θα χαθούν επενδύσεις, θέσεις εργασίας, τουρισμός και γενικότερα συνδεσιμότητα, αφού πολλά δρομολόγια δεν θα είναι πλέον οικονομικά βιώσιμα.
Σήμερα, η Ryanair δηλώνει ότι συμβάλλει με περίπου 28 δισεκατομμύρια ευρώ στο ΑΕΠ της Ισπανίας.
Τι σημαίνει αυτό για τους ταξιδιώτες;
Η Ισπανία παραμένει ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στην Ευρώπη. Μόνο τον Ιούλιο του 2025 υποδέχτηκε 11 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες, αριθμός ρεκόρ για τη χώρα.
Με τις περικοπές της Ryanair, όμως, οι Ευρωπαίοι που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν στην Ισπανία πιθανόν να βρεθούν αντιμέτωποι με ακριβότερα εισιτήρια, λιγότερες επιλογές και πιο περίπλοκα δρομολόγια, ειδικά όταν πρόκειται για προορισμούς πιο απομακρυσμένους.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να δημιουργήσει σημαντική αναστάτωση στα ταξιδιωτικά σχέδια πολλών επιβατών.
Δείτε επίσης