Υπάρχουν πλέον περισσότερα από 1,6 δισεκατομμύρια οχήματα στους δρόμους παγκοσμίως και ένας παγκόσμιος πληθυσμός περίπου 8,23 δισεκατομμυρίων ανθρώπων, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν περίπου 200 αυτοκίνητα για κάθε 1.000 άτομα. Καθώς οι πόλεις συνεχίζουν να αναπτύσσονται, πολλοί κάτοικοι αναζητούν εναλλακτικές λύσεις αντί της οδήγησης.
Αν δεν μπορείτε να οδηγήσετε, δεν έχετε πρόσβαση σε αυτοκίνητο ή προτιμάτε να μετακινείστε με τα πόδια, η επιλογή του σωστού μέρους για να ζήσετε μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά τόσο στον τρόπο ζωής σας όσο και στα έξοδά σας.
Για να διερευνήσουν αυτό το θέμα, οι ειδικοί στο Compare the Market Australia ανέλυσαν 90 πόλεις παγκοσμίως με βάση οκτώ παράγοντες, από την πρόσβαση σε υπηρεσίες και χώρους χωρίς αυτοκίνητα έως τις δημόσιες συγκοινωνίες, τις ποδηλατικές διαδρομές, την ασφάλεια, τις βροχοπτώσεις και τις συνήθειες μετακίνησης. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν τις πόλεις με τις περισσότερες (και τις λιγότερο) ελκυστικές για περπάτημα πόλεις στον κόσμο το 2025.
Οι πιο βολικές πόλεις παγκοσμίως για περπάτημα
Ποιες πόλεις είναι, λοιπόν, οι πιο εύκολες για περπάτημα; Η Ευρώπη κυριαρχεί στη λίστα, με εννέα από τις δέκα πιο βολικές για περπάτημα πόλεις, ενώ μόνο μία (Τόκιο) κατατάσσεται στην κορυφαία βαθμίδα από την Ασία.
Η Αθήνα κατέλαβε την 30ή θέση παγκοσμίως, με σκορ 51,35. Η πόλη ξεχωρίζει για την υψηλή προσβασιμότητα στις υπηρεσίες (88%), ωστόσο υστερεί σε ασφάλεια για τους πεζούς και στα ποσοστά καθημερινών μετακινήσεων με τα πόδια, το ποδήλατο ή τα ΜΜΜ.
Οι κορυφαία 10αδα
1.Πράγα, Τσεχία
Η Πράγα κατακτά φέτος το στέμμα ως η πιο προσιτή πόλη στον κόσμο για περπάτημα, με συνολική βαθμολογία 63,11 στα 100. Με το 82% του πληθυσμού να ζει σε απόσταση 1 χιλιομέτρου από χώρους χωρίς αυτοκίνητα και το 71% κοντά σε χώρους υγειονομικής περίθαλψης ή σχολεία, οι καθημερινές δραστηριότητες είναι εύκολα προσβάσιμες με τα πόδια.
Η ασφάλεια είναι επίσης υψηλή, στα 75,39, και οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι αποτελεσματικές και οικονομικά προσιτές — ένα εισιτήριο απλής μετάβασης κοστίζει μόλις 32,30 Kč. Ενώ η πόλη δεν διαθέτει το μακρύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, τα ιστορικά πλακόστρωτα δρομάκια, το μικρό της μέγεθος και τα πολιτιστικά της αξιοθέατα την καθιστούν μια από τις πιο εύκολες πόλεις για εξερεύνηση χωρίς να χρειαστείτε αυτοκίνητο.
2.Βιέννη, Αυστρία
Η Βιέννη θεωρείται εδώ και καιρό μια από τις πιο κατοικήσιμες πόλεις στον κόσμο και ξεχωρίζει και όσον αφορά την προσβασιμότητα με τα πόδια, με συνολική βαθμολογία 62,95 . Περίπου το 76% των κατοίκων ζει σε απόσταση ενός χιλιομέτρου από δημόσιες συγκοινωνίες και σχεδόν τα τρία τέταρτα βρίσκονται κοντά σε περιοχές χωρίς αυτοκίνητα, όπως πλατείες και πάρκα.
Τα εισιτήρια για τις δημόσιες συγκοινωνίες κοστίζουν περίπου 2,41 ευρώ για ένα μόνο ταξίδι. Η ασφάλεια είναι ένα άλλο δυνατό σημείο, με βαθμολογία 71,67, ενώ οι μέτριες βροχοπτώσεις (59 χιλιοστά ανά μήνα κατά μέσο όρο) διατηρούν τις συνθήκες προσβάσιμες με τα πόδια το μεγαλύτερο μέρος του έτους.
Είτε κάνετε μια βόλτα στην περιοχή Museums Quartier είτε παίρνετε το τραμ κατά μήκος της Ringstrasse, η Βιέννη κάνει τη ζωή με τα πόδια εξαιρετικά εύκολη.
3.Τόκιο, Ιαπωνία
Το Τόκιο αποτελεί απόδειξη ότι ακόμη και μια πολύβουη μεγαλούπολη μπορεί να είναι προσβάσιμη με τα πόδια, ακολουθώντας σε μικρή απόσταση στην τρίτη θέση με συνολική βαθμολογία 62,59. Παρά το μέγεθός του, το 77% των κατοίκων ζουν κοντά σε σχολεία και υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης, και σχεδόν οι μισοί (48%) βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από περιοχές χωρίς αυτοκίνητα.
Η βαθμολογία ασφαλείας του είναι 75,29 και τα εισιτήρια για το παγκοσμίου φήμης σύστημα μεταφορών του κοστίζουν περίπου 220 γιεν. Το Τόκιο είναι μια από τις πόλεις με τις περισσότερες βροχές στην πρώτη δεκάδα, με μέσο όρο βροχόπτωσης 124 χιλιοστά ανά μήνα, επομένως μια ομπρέλα είναι απαραίτητη. Ωστόσο, από τον ήσυχο χώρο του Ιερού Μεϊτζί μέχρι τους πολύβουους δρόμους της Σιμπούγια, το Τόκιο κάνει το περπάτημα φυσικό μέρος της καθημερινής ζωής.
4.Βρότσλαβ, Πολωνία
Το Βρότσλαβ μπορεί να περνάει απαρατήρητο, αλλά κερδίζει τη θέση του στην πρώτη πεντάδα χάρη στη συνολική βαθμολογία 61,52, με το 84% των ντόπιων να ζουν κοντά σε ζώνες χωρίς αυτοκίνητα και το 73% να βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η ασφάλεια είναι καθησυχαστικά υψηλή, με 74,46, και οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι φθηνές (μόλις 4,63 zł – για εισιτήριο απλής μετάβασης).
Οι βροχοπτώσεις είναι μέτριες (58 χιλιοστά το μήνα), που σημαίνει ότι ο καιρός σπάνια εμποδίζει. Από τις πολύχρωμες πλατείες της αγοράς μέχρι τα μονοπάτια στις όχθες του ποταμού, το Βρότσλαβ συνδυάζει γοητεία και πρακτικότητα, καθιστώντας το ένα από τα πιο φιλικά προς τους πεζούς κρυμμένα διαμάντια της Ευρώπης.
5.Βαρσοβία, Πολωνία
Η πρωτεύουσα της Πολωνίας κατατάσσεται επίσης υψηλά στην προσβασιμότητα με τα πόδια, με συνολική βαθμολογία 60,86 . Περίπου το 75% των κατοίκων ζει κοντά σε δημόσιες συγκοινωνίες και ένας αυξανόμενος αριθμός πλατειών χωρίς αυτοκίνητα διευκολύνει την εξερεύνηση της πόλης με τα πόδια. Η βαθμολογία ασφάλειας της Βαρσοβίας ανέρχεται στο 74,65 και το δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών της είναι ισχυρό, με τα εισιτήρια να είναι από τα φθηνότερα στην πρώτη δεκάδα, στα 4,44 zł.
Με μέση βροχόπτωση 58 χιλιοστών ανά μήνα, το κλίμα είναι σχετικά ήπιο για τους περιπατητές. Από τα γοητευτικά πλακόστρωτα της Παλιάς Πόλης μέχρι το αναπτυσσόμενο μετρό της, η Βαρσοβία αποδεικνύει ότι οι μεγάλες πρωτεύουσες μπορούν ακόμα να είναι εύκολα προσβάσιμες με τα πόδια.
Σε άλλες θέσεις στην πρώτη δεκάδα, το Λονδίνο καταλαμβάνει την έκτη θέση, χάρη στον μεγάλο αριθμό μονοπατιών πεζοπορίας (723). Η Μαδρίτη και η Στοκχόλμη ακολουθούν στην έβδομη και όγδοη θέση, με αμφότερες ισχυρή βαθμολογία για χαμηλή μέση μηνιαία βροχόπτωση. Η Λισαβόνα κατατάσσεται στην ένατη θέση με το 84% των κατοίκων να ζει κοντά σε δημόσιες συγκοινωνίες, και το Ελσίνκι συμπληρώνει την πρώτη δεκάδα με το 85% του πληθυσμού να ζει σε απόσταση 1 χιλιομέτρου από χώρους χωρίς αυτοκίνητα.
Το Σίδνεϊ της Αυστραλίας δεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα, καταλαμβάνοντας την 19η θέση, ενώ η Μελβούρνη βρίσκεται στην 37η θέση. Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, η Νέα Υόρκη είναι η πόλη των ΗΠΑ με την υψηλότερη κατάταξη, στην 61η θέση.
Οι λιγότερο προσβάσιμες για περπάτημα πόλεις παγκοσμίως
Δεν είναι κάθε πόλη εύκολη για τους πεζούς. Στο άλλο άκρο της κατάταξης, η εκτεταμένη ρυμοτομία, οι κακές δημόσιες συγκοινωνίες και οι χαμηλές βαθμολογίες ασφάλειας σημαίνουν ότι τα αυτοκίνητα παραμένουν αναγκαιότητα.
1.Γιοχάνεσμπουργκ, Νότια Αφρική
Το Γιοχάνεσμπουργκ είναι η λιγότερο προσβάσιμη με τα πόδια πόλη το 2025, κατατάσσοντας την 90ή παγκοσμίως με συνολική βαθμολογία 18,38 στα 100. Η βαθμολογία ασφάλειάς του είναι η χαμηλότερη στο σύνολο δεδομένων, με 19,17, και μόνο το 8% των κατοίκων ζει σε απόσταση 1 χιλιομέτρου από χώρο χωρίς αυτοκίνητα, όπως ένα πάρκο ή μια πλατεία.
Μόλις το 13% των ντόπιων ζει σε ακτίνα 1 χιλιομέτρου από υγειονομική περίθαλψη ή εκπαίδευση, και παρά τα αξιοθέατα όπως τα μπαρ σε ταράτσες στην κεντρική επιχειρηματική περιοχή και τους εμβληματικούς πύργους ψύξης του Σοβέτο, το Γιοχάνεσμπουργκ εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το αυτοκίνητο.
2.Νιούαρκ, ΗΠΑ
Το Νιούαρκ κατατάσσεται 89ο, καταγράφοντας βαθμολογία 19,18 στα 100 για την πρόσβαση με τα πόδια . Η κάτω του μέσου όρου ασφάλεια αποθαρρύνει τους μετακινούμενους από το να μετακινούνται με τα πόδια.
Οι χώροι χωρίς αυτοκίνητα είναι σπάνιοι και λίγοι κάτοικοι ζουν σε κοντινή απόσταση από βασικές υπηρεσίες, πράγμα που σημαίνει ότι οι περισσότερες δουλειές απαιτούν αυτοκίνητο. Παρά το γεγονός ότι βρίσκεται κοντά στη Νέα Υόρκη, το Νιούαρκ δεν διαθέτει τις πυκνές υποδομές που καθιστούν τη γειτονική του περιοχή πιο φιλική προς τους πεζούς.
3.Ντάλας, ΗΠΑ
Το Ντάλας κατατάσσεται 88ο παγκοσμίως, με βαθμολογία 21,94 στα 100. Μόνο το 10% των κατοίκων ζει σε απόσταση 1 χιλιομέτρου από εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης ή εκπαίδευσης και μόνο το 13% βρίσκεται κοντά σε περιοχή χωρίς αυτοκίνητα.
Η πόλη έχει μικρότερο αριθμό ποδηλατόδρομων και η ασφάλεια είναι κάτω του μετρίου. Με περιορισμένη κάλυψη από τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το Ντάλας παραμένει ένα από τα πιο δύσκολα μέρη για να ζήσει κανείς χωρίς αυτοκίνητο.
4.Χιούστον, ΗΠΑ
Το Χιούστον ακολουθεί από κοντά στην 87η θέση, με συνολική βαθμολογία 23,80 στα 100. Έχει τη χαμηλότερη πρόσβαση σε υπηρεσίες από όλες τις πόλεις που μελετήθηκαν, με μόνο το 8% των κατοίκων να ζουν σε κοντινή απόσταση με τα πόδια από την υγειονομική περίθαλψη ή την εκπαίδευση.
Μόλις το 15% ζει κοντά σε περιοχή χωρίς αυτοκίνητα και η πόλη δέχεται έντονες βροχοπτώσεις, με μέσο όρο 104 χιλιοστά ανά μήνα. Ενώ το Χιούστον προσφέρει πολιτιστικά αξιοθέατα και εστιατόρια, η εκτεταμένη έκταση και το υγρό κλίμα το καθιστούν εξαρτώμενο από το αυτοκίνητο.
5.Τάμπα, ΗΠΑ
Η Τάμπα συμπληρώνει την τελευταία πεντάδα, καταλαμβάνοντας την 86η θέση με βαθμολογία περπατησιμότητας 23,97 στα 100 .
Οι χώροι χωρίς αυτοκίνητα είναι περιορισμένοι και ο εκτεταμένος σχεδιασμός της πόλης σημαίνει ότι το περπάτημα δεν είναι πρακτικό για τους περισσότερους κατοίκους. Παρά την παράκτια ελκυστικότητά της, η καθημερινή ζωή στην Τάμπα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την οδήγηση.
Μεθοδολογία μελέτης
Η μελέτη κατατάσσει 90 πόλεις του κόσμου βάσει πόσο εύκολα «περπατήσιμες» είναι. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν 8 διαφορετικοί δείκτες. Τα δεδομένα κανονικοποιήθηκαν και μετατράπηκαν σε σκορ (0–1). Όπου δεν υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία, αποδόθηκε σκορ 0. Οι τιμές στη συνέχεια αθροίστηκαν και πολλαπλασιάστηκαν ώστε κάθε πόλη να λάβει τελικό σκορ σε κλίμακα 0–100. Οι πόλεις κατατάχθηκαν από το υψηλότερο στο χαμηλότερο.
Οι δείκτες
- Κάτοικοι κοντά σε υπηρεσίες (παιδεία & υγεία σε απόσταση <1 χλμ.)
- Χώροι χωρίς αυτοκίνητα (πεζόδρομοι, πάρκα, πλατείες)
- Ποδηλατικές διαδρομές
- Μονοπάτια πεζών
- Δείκτης ασφάλειας
- Κόστος εισιτηρίου ΜΜΜ (μονή διαδρομή)
- Μέση μηνιαία βροχόπτωση (mm)
- Ποσοστό μετακινήσεων με τα πόδια, ποδήλατο ή ΜΜΜ
Κανόνες κατάταξης
- Όσο υψηλότερο τόσο καλύτερο: πρόσβαση σε υπηρεσίες, χώροι χωρίς αυτοκίνητα, ποδηλατικές διαδρομές, μονοπάτια πεζών, δείκτης ασφάλειας, μετακινήσεις με τα πόδια/ποδήλατο/ΜΜΜ.
- Όσο χαμηλότερο τόσο καλύτερο: κόστος εισιτηρίου ΜΜΜ, βροχόπτωση.
Για να δείτε αναλυτικά τα αποτελέσματα της μελέτης κάντε κλικ εδώ .
Δείτε επίσης