Ποια είναι η πιο ασφαλής θέση στο αεροπλάνο; Μια ιστορία επιβίωσης που τα αλλάζει όλα! Όλοι έχουμε ακούσει τον κανόνα: «Κάθισε πίσω — λένε ότι είναι πιο ασφαλές». Τι γίνεται όμως όταν αυτή η θεωρία βρίσκει την πιο τραγική επιβεβαίωση;
Πριν λίγες μέρες, στις 12 Ιουνίου, ένα Boeing 787 της Air India με προορισμό το Λονδίνο απογειώθηκε από το Αχμενταμπάντ της Ινδίας. Τριάντα δευτερόλεπτα μετά, ένα σπαστικό «κρακ» ακούστηκε στον ουρανό — το αεροσκάφος έχασε ύψος και συνετρίβη μέσα σε κατοικημένη περιοχή. Από τους 242 επιβαίνοντες, μόνο ένας άνθρωπος επέζησε.
Ο Vishwashkumar Ramesh (που ταξίδευε μαζί με τον αδερφό του), στέκεται ζωντανός ανάμεσα στα συντρίμμια — χαρακτηρίστηκε ως το «θαύμα της πτήσης». Ήταν στην θέση 11Α, στη δεξιά πλευρά στο μπροστινό τμήμα του αεροσκάφους. Η επιβίωσή του όπως είναι λογικό έχει επαναφέρει στο προσκήνιο τις συζητήσεις σχετικά με την ασφάλεια της κάθε θέσης μέσα στο αεροπλάνο.
Όταν άνοιξε τα μάτια του, βρέθηκε ανάμεσα σε κομμάτια μετάλλου, ανθρώπινα σώματα. Περιγράφει την απόλυτη φρίκη: «Υπήρχαν πτώματα γύρω μου. Σηκώθηκα και έτρεξα»… Το συγκλονιστικό είναι πως τα τελευταία του λόγια στον αέρα ήταν ένα απελπισμένο «Mayday», λιγότερο από ένα λεπτό μετά την απογείωση. Σε λιγότερο από 60 δευτερόλεπτα, η μοίρα του όπως και των υπόλοιπων επιβατών είχε σφραγιστεί.
Τι μας λέει αυτή η ακραία περίπτωση;
Η γενική αντίληψη πάντα ήταν ότι το να κάθεται κανείς στο μέσο ή στο πίσω μέρος του αεροπλάνου είναι στατιστικά πιο ασφαλές. Μια μελέτη του National Transportation Safety Board το 2017, η οποία εξέτασε 20 αεροπορικά δυστυχήματα από το 1971, διαπίστωσε ότι οι επιβάτες που κάθονταν στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είχαν μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης από όσους βρίσκονταν στο μπροστινό μέρος. Επιπλέον, όσοι κάθονταν κοντά στα φτερά, είχαν επίσης καλύτερες πιθανότητες να επιβιώσουν.
Από την άλλη, μια μελέτη του περιοδικού TIME το 2015 διαπίστωσε ότι οι μεσαίες θέσεις στο πίσω μέρος του αεροσκάφους είχαν τα χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας, ενώ οι χειρότερες θέσεις από πλευράς επιβίωσης ήταν οι θέσεις διαδρόμου στο μεσαίο τμήμα της καμπίνας.
Όλα αυτά είναι φυσικά στατιστικά, που έχουν την αξία τους αλλά στην πράξη μπορεί να απέχουν πολύ από την πραγματικότητα.
Οπότε:
- Τα στατιστικά σώζουν ζωές — αλλά όχι εγγυημένα
Η θεωρία λέει ότι το πίσω μέρος είναι ο πιο ασφαλής χώρος στο αεροπλάνο. Κι όμως, η επιβίωση μπορεί να κρύβεται και αλλού — όπως αποδεικνύει η θέση 11Α. - Η τύχη έκανε τη διαφορά
Ο Ramesh επέζησε παρά τις απειροελάχιστες πιθανότητες. Η ταχύτητα αντίδρασης, ο τυχαίος καταμερισμός των δυνάμεων και ίσως κάποιο θαύμα! - Η ανθρώπινη μαρτυρία δεν έχει περιθώρια σφάλματος
Η περιγραφή του – η φρίκη, το σοκ, η απόδραση – μας υπενθυμίζουν πόσο λεπτή είναι η γραμμή ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο.
Τι λένε οι έρευνες & οι ειδικοί
Το ζήτημα της ασφαλέστερης θέσης στο αεροπλάνο έχει απασχολήσει αεροπορικούς αναλυτές, επιστήμονες και ειδικούς σε θέματα ασφάλειας επί δεκαετίες. Αν και δεν υπάρχει επίσημη οδηγία από τις αεροπορικές αρχές που να δηλώνει ρητά ποια θέση είναι ασφαλέστερη, πολλές μελέτες και στατιστικά δεδομένα έχουν προσπαθήσει να δώσουν απάντηση.
Τι δείχνουν οι έρευνες και τα δεδομένα:
1. Έρευνα του TIME (2015)
Μελετώντας στοιχεία από 17 συντριβές αεροσκαφών με επιζώντες από το 1985 έως το 2000, διαπιστώθηκε ότι:
- Οι θέσεις στο πίσω μέρος του αεροπλάνου (πίσω από τα φτερά) είχαν ποσοστό επιβίωσης 69%.
- Οι θέσεις πάνω από τα φτερά είχαν 56%.
- Οι μπροστινές θέσεις (business class και cockpit) είχαν 49% ποσοστό επιβίωσης.
📌 Συμπέρασμα: Οι πίσω σειρές δείχνουν στατιστικά υψηλότερες πιθανότητες επιβίωσης.
2. FAA (Federal Aviation Administration)
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ δεν δίνει επίσημη θέση για το πού είναι πιο ασφαλές να κάθεται κανείς. Ωστόσο, τονίζει ότι:
- Ο παράγοντας-κλειδί είναι η γρήγορη εκκένωση του αεροσκάφους.
- Οι θέσεις κοντά στις εξόδους κινδύνου αυξάνουν την πιθανότητα διαφυγής σε περίπτωση πυρκαγιάς ή σύγκρουσης.
3. Μοντέλα προσομοίωσης και crash tests
Πειράματα όπως αυτό του Popular Mechanics ή του Discovery Channel έδειξαν ότι:
- Η τελευταίες δέκα σειρές έχουν μεγαλύτερο ποσοστό επιβίωσης σε σενάρια συντριβής.
- Όσοι κάθονται κοντά στο διάδρομο, έχουν περισσότερες πιθανότητες να βγουν γρήγορα από το αεροπλάνο, σε σχέση με όσους κάθονται στο παράθυρο.
Τι λένε οι ειδικοί αναλυτές;
- David Learmount, πρώην αναλυτής του FlightGlobal: «Το πιο ασφαλές κάθισμα εξαρτάται 100% από τη φύση του δυστυχήματος. Σε μια μετωπική σύγκρουση, το πίσω μέρος ίσως επιβιώσει. Σε πυρκαγιά στην ουρά, το μπροστινό τμήμα είναι πιο ασφαλές. Δεν υπάρχει μία απάντηση.»
- Christine Negroni, ερευνήτρια αεροπορικών ατυχημάτων: «Το θέμα δεν είναι μόνο η θέση, αλλά το αν γνωρίζεις πώς να αντιδράσεις. Αν έχεις επίγνωση, αν ακούς τις οδηγίες, έχεις πολύ περισσότερες πιθανότητες.»
Συμπερασματικά:
- Στατιστικά, το πίσω μέρος είναι ελαφρώς πιο ασφαλές — αλλά όχι εγγυημένα.
- Η κοντινή απόσταση από τις εξόδους κινδύνου αυξάνει την πιθανότητα επιβίωσης.
- Η συμπεριφορά του επιβάτη (προσοχή στις οδηγίες, γρήγορη αντίδραση, γνώση εξόδων) είναι ίσως πιο κρίσιμη από την ίδια τη θέση.
- Δεν υπάρχει απόλυτα ασφαλής θέση, αλλά μπορείς να αυξήσεις τις πιθανότητες επιβίωσης με σωστή προετοιμασία.
Σίγουρα μπορούμε να πούμε ότι δεν υπάρχει απόλυτα «ασφαλές κάθισμα» στο αεροπλάνο — η εμπειρία σε τρομάζει και σε μαθαίνει. Κάθε πτήση είναι μοναδική — και η τύχη πολύτιμη. Και ίσως το σημαντικότερο: οι στατιστικές βοηθούν, αλλά δεν είναι πανάκεια.
Αυτό το περιστατικό με το τραγικό δυστύχημα Air India με τον 1 μόλις επιζώντα και τους 241 νεκρούς δεν είναι απλά μια αριθμογραφία. Είναι η ανθρώπινη ιστορία που «ξεσκεπάζει» όλες τις θεωρίες — και μας κάνει να νιώθουμε ευγνώμονες για τη ζωή, ακόμη και σε ένα κάθισμα 11Α.
Δείτε επίσης
- Η λίστα της ΕΕ για την ασφάλεια των πτήσεων αυξάνεται σε 169 απαγορευμένες αεροπορικές εταιρείες
- Η ΕΕ οριστικοποιεί τα νέα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών ταξιδιών: Ταχύτερες επιστροφές χρημάτων, καλύτερη αναδρομολόγηση
- Βίντεο από στιγμή της συντριβής του αεροσκάφους της Air India σήμερα το πρωί με τους 242 επιβαίνοντες