Η Airbus ξεπέρασε τη Boeing – Η ευρωπαϊκή κατασκευάστρια έσπασε το ιστορικό ρεκόρ του Boeing 737, επισφραγίζοντας τέσσερις δεκαετίες διατλαντικού ανταγωνισμού
Το επί δεκαετιών ρεκόρ της Boeing κατέρρευσε με την παράδοση του μοντέλου A320neo εν μία νυκτί…Η ευρωπαϊκή Airbus έσπασε ένα σημαντικό εμπορικό εμπόδιο μόλις χθες, όταν η οικογένεια αεροσκαφών A320 ξεπέρασε το Boeing 737 και έγινε το τζετ με τις περισσότερες παραδόσεις στην ιστορία. ανεβάζοντας τις συνολικές παραδόσεις σε 12.260 από τότε που η σειρά A320 τέθηκε σε λειτουργία το 1988, σύμφωνα με στοιχεία συγκριτικής αξιολόγησης από την βρετανική εταιρεία ανάλυσης αεροπορίας Cirium.
Η Airbus και η Boeing δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό των δεδομένων, τα οποία παρακολουθούνται από τον κορυφαίο αναλυτή εφοδιασμού αεροσκαφών Rob Morris.
Η ζήτηση για τα αεροσκάφη A320 και 737, τα οποία αποτελούν τα πιο σημαντικά αεροσκάφη της βιομηχανίας, έχει αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια, καθώς η οικονομική ανάπτυξη, με επικεφαλής την Ασία, έφερε δεκάδες εκατομμύρια νέους ταξιδιώτες της μεσαίας τάξης στους αιθέρες.
Μαζί, η Boeing και η Airbus έχουν παραδώσει περισσότερα από 25.000 από αυτά τα αεροσκάφη, τα οποία αρχικά είχαν σχεδιαστεί για να εξυπηρετούν μεγάλους κόμβους, αλλά αργότερα υιοθετήθηκαν ευρέως από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, τις οποίες η Airbus προσέλκυσε μετά τη μείωση της παραγωγής της Boeing κατά τη διάρκεια της ύφεσης της ζήτησης μετά την 11η Σεπτεμβρίου.
Ήδη ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροσκαφών στον κόσμο σε ετήσιες παραδόσεις, η Airbus κατακτά πλέον την πρώτη θέση στις αθροιστικές παραδόσεις αεροσκαφών στενής ατράκτου, ολοκληρώνοντας μια 40ετή διατλαντική μάχη για μερίδιο αγοράς μετά από πρώιμες διαφωνίες σχετικά με τη στρατηγική και το μερίδιο των θέσεων εργασίας μεταξύ των χωρών-εταίρων, Γαλλίας, Γερμανίας, Ισπανίας και Βρετανίας.
Δεκαετίες διατλαντικής αντιπαράθεσης
Το A320, που λανσαρίστηκε το 1984, εμφανίστηκε σε μια εποχή που το μέλλον της Airbus δεν ήταν καθόλου βέβαιο, μετά την ταραγμένη εισαγωγή δύο αεροσκαφών ευρείας ατράκτου. Το αεροσκάφος πέταξε για πρώτη φορά το 1987 και τέθηκε σε λειτουργία το επόμενο έτος.
Μηχανικοί στην Τουλούζη της Γαλλίας έκαναν ένα φιλόδοξο βήμα εισάγοντας ηλεκτρονικά χειριστήρια fly-by-wire σε ένα επιβατικό αεροσκάφος – μια πρωτοποριακή κίνηση που συνάντησε αντίσταση από τα συνδικάτα και ορισμένους αερομεταφορείς, αλλά τελικά έγινε βιομηχανικό πρότυπο.
Ως δημιούργημα του συνιδρυτή της Airbus, Ρότζερ Μπετεϊγ, η ανάπτυξή του διαμορφώθηκε από διαφωνίες σχετικά με το αν θα έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα στις απαιτήσεις των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών για ένα τζετ στη νέα αγορά των 150 θέσεων, με την υποστήριξη των Γάλλων, ή να συνεχιστεί η εστίαση σε αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, με την υποστήριξη της Lufthansa.
Το έργο γλίτωσε οριακά την κατάρρευση όταν ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Μιτεράν και ο Γερμανός καγκελάριος Χέλμουτ Κολ, αγνοώντας ότι είχαν επιλέξει τον ίδιο ενδιάμεσο – τον Βαυαρό πολιτικό Φραντς-Γιόζεφ Στράους – του ζήτησαν να μεσολαβήσει στη διαμάχη τους συντάσσοντας μεταξύ τους επιστολές. Το επεισόδιο αυτό περιγράφεται στο βιβλίο Airbus: «Τα Πρώτα 50 Χρόνια», ένα ιστορικό έργο που ανατέθηκε από την Airbus αλλά δεν δημοσιεύθηκε ποτέ, αντίγραφο του οποίου αποκτήθηκε από το Reuters.
Επίσης, σχεδόν εκτροχιάστηκε από αμφιβολίες σχετικά με τις επενδύσεις από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Η Βρετανίδα πρωθυπουργός Μάργκαρετ Θάτσερ δήλωσε στο κοινοβούλιο το 1984: «Δεν θέλω άλλο ένα Κονκόρντ στα χέρια μου», αναφερόμενη στις υπερβάσεις κόστους του αγγλογαλλικού υπερηχητικού τζετ. Η Boeing έχει επικρίνει εδώ και καιρό τέτοια υποστήριξη.
Η πρώτη επιτυχία εμπορικού αεροσκάφους στην Ευρώπη
Το υψηλής τεχνολογίας αλλά οπτικά μη αξιοσημείωτο A320 γρήγορα ξεπέρασε την αίθουσα συναρμολόγησης που εγκαταλείφθηκε από τη βραχύβια παραγωγή του Concorde και πιο πρόσφατα επεκτάθηκε σε χώρο που άφησε κενή η διακοπή της παραγωγής του A380. Τις επόμενες εβδομάδες, η Airbus σχεδιάζει να επεκτείνει την παραγωγή στις ΗΠΑ και την Κίνα.
«Ήταν το πρώτο πραγματικά επιτυχημένο μη αμερικανικό εμπορικό τζετ», δήλωσε ο επικεφαλής συμβουλευτικών υπηρεσιών της Cirium, Μαξ Κίνγκσλεϊ-Τζόουνς. «Ανάγκασε άλλους να δημιουργήσουν ανταγωνιστικές εναλλακτικές λύσεις».
Η Boeing απάντησε με μια επιτυχημένη έκδοση που ονομάζεται 737NG, αφού η Airbus κέρδισε μια απροσδόκητη παραγγελία από την United Airlines το 1992. Παρά τις ισχυρές πωλήσεις, το 737 MAX τρίτης γενιάς βύθισε την Boeing σε αναταραχή μετά από θανατηφόρα δυστυχήματα το 2018 και το 2019. Η ιστορική κατασκευάστρια αεροσκαφών έχει σταθεροποιηθεί υπό τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο Kelly Ortberg.
Το A320 αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει τα δικά του ζητήματα ασφάλειας μετά από δύο πρώιμα ατυχήματα, προκαλώντας συζήτηση σχετικά με την ισορροπία μεταξύ του ελέγχου του πιλότου και του αυτοματισμού του πιλοτηρίου.
Τώρα, το δυτικό δυοπώλιο αντιμετωπίζει απειλές από την Κίνα και αλλού, καθώς η βραζιλιάνικη Embraer συζητά αν θα αποχωρήσει από τα περιφερειακά αεριωθούμενα και η καλιφορνέζικη νεοσύστατη εταιρεία JetZero προτείνει μια ριζική απόκλιση από τον παραδοσιακό σχεδιασμό της ατράκτου.
Πηγές του κλάδου αναφέρουν ότι ούτε η Airbus ούτε η Boeing βιάζονται να αντικαταστήσουν τα μοντέλα που φέρνουν χρήματα. Η Boeing είναι βυθισμένη στα χρέη, ενώ η Airbus απολαμβάνει υψηλότερη τιμή και άνθηση των πωλήσεων.
Στελέχη και των δύο εταιρειών δήλωσαν στο συνέδριο της Διεθνούς Εταιρείας Εμπορίας Αεροσκαφών Μεταφορών (ISTAT) στην Πράγα ότι οι νέες εξελίξεις είναι απίθανες μέχρι να υπάρξουν περαιτέρω πρόοδοι σε τομείς όπως η τεχνολογία κινητήρων.
«Η Boeing δεν μπορεί να φτάσει την τρέχουσα οικογένεια A320 με βάση τα αντίστοιχα σχέδια παραγωγής τους, αλλά αυτό μπορεί να ενισχύσει την αποφασιστικότητα της Boeing να σκεφτεί ένα μέλλον πέρα από το 737 όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες», δήλωσε ο Μόρις.
Δείτε επίσης