Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου, 2025
21.5 C
Athens
ΑρχικήTravelΤο κόστος των αεροπορικών ταξιδιών έχει μειωθεί σημαντικά – Τι δείχνει νέα...

Το κόστος των αεροπορικών ταξιδιών έχει μειωθεί σημαντικά – Τι δείχνει νέα μελέτη

Μια σημαντική έκθεση της IdeaWorksCompany, που δημοσιεύτηκε πολύ πρόσφατα (Νοέμβριο 2025), δείχνει ότι το συνολικό κόστος ενός αεροπορικού ταξιδιού (εισιτήριο + “πρόσθετα”) έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με πριν από περίπου μια δεκαετία.

- Advertisement -

Τι λέει η μελέτη

  1. Άλμα στα “πρόσθετα” έσοδα (ancillary revenue)
    • Η IdeaWorks προβλέπει ότι το 2025 οι αεροπορικές θα βγάλουν ρεκόρ 157 δισ. δολάρια από “πρόσθετα” κόστη – δηλαδή από υπηρεσίες όπως αποσκευές, κράτηση καθίσματος, φαγητό στο αεροπλάνο, αλλά και συνεργασίες (ξενοδοχεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, πιστωτικές κάρτες).
    • Το ποσοστό των εσόδων από “extras” έχει ανέβει στο 15,7% του συνολικού εσόδου για τις αεροπορικές, από μόλις 9,1% το 2016.
  2. Η “βασική τιμή” (base fare) έχει πέσει πολύ
    • Σύμφωνα με την IATA (αναφορά στην ανάλυση της IdeaWorks), ο μέσος βασικός ναύλος για ένα δρομολόγιο το 2025 εκτιμάται στα 166,38 δολάρια.
    • Παράλληλα, η IdeaWorks υπολογίζει ότι το κόστος για προαιρετικά “extras” θα είναι περίπου 21,21 δολάρια, σε μέσο όρο ανά επιβάτη.
    • Άρα, το συνολικό κόστος (ναύλος + extras) φτάνει περίπου 187,59 δολάρια (σε τιμές “αναπροσαρμοσμένες” στο 2025).
  3. Μείωση ~40% στο συνολικό κόστος
    • Σε σύγκριση με το 2016, όταν ο μέσος βασικός ναύλος (adjusted) ήταν 294 δολάρια και τα πρόσθετα περίπου 16 δολάρια, το συνολικό κόστος τότε ήταν γύρω στα 310 δολάρια.
    • Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της IdeaWorks, η πτώση από ~310 $ (2016) σε ~187,6 $ (2025) αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 40% στο κόστος ανά ταξίδι.

Γιατί γίνεται αυτό – οι σημαντικοί παράγοντες

  • Ανάπτυξη του “basic economy”: Η IdeaWorks καταγράφει ότι το μοντέλο “απλό εισιτήριο + extras””” (“unbundled pricing”) είναι πια πολύ διαδεδομένο.
  • Ανταγωνισμός: Με έντονο ανταγωνισμό ανάμεσα σε αεροπορικές, οι εταιρίες “ρίχνουν” τον βασικό ναύλο για να προσελκύσουν επιβάτες, και κερδίζουν μετά από τα πρόσθετα.
  • Αλλαγή τρόπου εσόδων: Δεν στηρίζονται πλέον μόνο στο “εισιτήριο” αλλά σε πολλές μικρές υπηρεσίες και επιπλέον παροχές, που πολλοί επιβάτες διαλέγουν (τσάντες, καθίσματα, προτεραιότητα κλπ).
  • Ανάκαμψη επιβατών: Η κίνηση επιβατών ανακάμπτει και αυξάνει το σύνολο που αγοράζει υπηρεσίες, κάτι που ενισχύει τα έσοδα από τα προαιρετικά.

Τι σημαίνει πρακτικά για τους επιβάτες

  • Αν είσαι επιβάτης που δεν σε πειράζει να πάρεις “βασικό” εισιτήριο και δεν χρειάζεσαι πολλές επιπλέον υπηρεσίες, μπορείς να πετάξεις πολύ φθηνότερα από ό,τι πριν – μακροχρόνια οι αεροπορικές ρίχνουν τις τιμές εισόδου.
  • Αν προτιμάς άνεση (π.χ. αποσκευές, κράτηση καθίσματος, προτεραιότητα), έχεις τη δυνατότητα να διαμορφώσεις το εισιτήριο που θες, επιλέγοντας μόνο ό,τι χρειάζεσαι — και να αποφύγεις περιττά έξοδα.
  • Η συνολική εμπειρία ταξιδιού μπορεί να κοστίζει λιγότερο από ό,τι πίστευες, ειδικά αν είσαι ευέλικτος με τις επιλογές σου και είσαι έτοιμος να πληρώσεις μόνο για ό,τι χρειάζεσαι.

Για τις αεροπορικές εταιρίες

  • Το επιχειρηματικό μοντέλο αξιοποιεί “extras” για να αυξάνει τα έσοδα, χωρίς να εξαρτάται αποκλειστικά από τους βασικούς ναύλους.
  • Η τάση είναι θετική: το 2025 προβλέπεται ρεκόρ ancillary εσόδων, κάτι που δείχνει πως αυτή η “a la carte” προσέγγιση λειτουργεί εξαιρετικά για τις αεροπορικές.
  • Ορισμένες αεροπορικές βασικών κόμβων (low-cost και legacy) υιοθετούν ενεργά τέτοιες στρατηγικές, προσφέροντας “φθηνά εισιτήρια + extras” ως βασική επιλογή.

Η μελέτη της IdeaWorksCompany για το 2025 δείχνει μια σημαντική αλλαγή στο οικονομικό τοπίο των αεροπορικών ταξιδιών:

  • Ναι, το συνολικό κόστος ταξιδιού (εισιτήριο + extras) μπορεί να έχει μειωθεί κατά ~40% σε σχέση με το 2016, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της IdeaWorks.
  • Αυτή η μείωση δεν προέρχεται μόνο από “μαγικό φθηνότερο εισιτήριο”, αλλά κυρίως από το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρίες “ξεπακετάρουν” τις υπηρεσίες τους — δηλαδή προσφέρουν έναν πολύ χαμηλό βασικό ναύλο και αφήνουν στον επιβάτη την επιλογή να πληρώσει μόνο για ό,τι θέλει.
  • Το μοντέλο αυτό είναι win-win: οι επιβάτες έχουν χαμηλότερο “εισιτήριο εισόδου” αν δεν χρειάζονται πολλά “extras”, ενώ οι αεροπορικές συλλέγουν έσοδα από επιβάτες που θέλουν παραπάνω υπηρεσίες.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

- Advertisement -

Follow us

110,023LikesΚάντε Like
88,248 FollowersΑκολουθήστε
207,000SubscribersΕγγραφή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ