Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου, 2025
19.3 C
Athens
ΑρχικήTravel NewsΠοιο το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών σύμφωνα με τη νέα έρευνα της...

Ποιο το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών σύμφωνα με τη νέα έρευνα της IATA

Η νέα έρευνα της IATA δείχνει στροφή προς τα ψηφιακά ταξίδια και την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Οι επιβάτες ανά τον κόσμο αγκαλιάζουν τις κινητές τεχνολογίες και τα βιομετρικά συστήματα ταυτοποίησης, σύμφωνα με τη νέα έρευνα Global Passenger Survey 2025 της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), που παρουσιάστηκε αυτή την εβδομάδα στην Κωνσταντινούπολη.

Η έρευνα αποτυπώνει μια σαφή στροφή προς την ψηφιακή διαχείριση του ταξιδιού μέσω smartphone και ηλεκτρονικής ταυτότητας, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για την αεροπορική εμπειρία.

- Advertisement -

Τα αποτελέσματα, βασισμένα σε πάνω από 10.000 ερωτηθέντες από 200 χώρες, δείχνουν ότι οι ταξιδιώτες επιθυμούν πλήρη έλεγχο της εμπειρίας τους μέσα από το κινητό — από την κράτηση και την πληρωμή έως το check-in και την επιβίβαση.

Το κινητό στο επίκεντρο της ταξιδιωτικής εμπειρίας

Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες (54%) δηλώνουν ότι προτιμούν να συναλλάσσονται απευθείας με τις αεροπορικές εταιρείες, κυρίως μέσω mobile εφαρμογών. Οι ιστοσελίδες των αεροπορικών παραμένουν δημοφιλείς (31%), αλλά η χρήση web apps αυξήθηκε σε 19%, έναντι 16% πέρυσι — ένδειξη της μετάβασης σε πιο ευέλικτα, κινητά περιβάλλοντα.

Σύμφωνα με την IATA, η τάση αυτή καθοδηγείται κυρίως από τους νεότερους ταξιδιώτες, καθώς το 25% των επιβατών κάτω των 26 ετών προτιμά τις κινητές πλατφόρμες για οργάνωση ταξιδιών.

Όπως δήλωσε ο Nick Careen, Senior Vice President της IATA : «Οι ταξιδιώτες θέλουν να διαχειρίζονται τα ταξίδια τους όπως κάθε άλλη πτυχή της ζωής τους — μέσω του κινητού τους και ψηφιακής ταυτότητας. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: τους αρέσει και θέλουν ακόμη περισσότερα».

Νέα εποχή πληρωμών και «έξυπνων αποσκευών»

Οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες παραμένουν το κυρίαρχο μέσο πληρωμής (72%), αλλά χάνουν έδαφος έναντι των ψηφιακών πορτοφολιών, που αυξήθηκαν από 20% σε 28%. Παράλληλα, τα instant payments όπως το IATA Pay διπλασιάστηκαν σε 8%.

Ανάλογη δυναμική καταγράφεται και στα ηλεκτρονικά tags αποσκευών, τα οποία χρησιμοποιούνται πλέον από το 35% των ταξιδιωτών (έναντι 28% το 2024), προσφέροντας τη δυνατότητα αυτόματης δημιουργίας ετικετών μέσω κινητού κατά το mobile check-in.

Συνολικά, το 78% των επιβατών επιθυμεί το κινητό να λειτουργεί ως ενιαίο “ταξιδιωτικό κέντρο”, ενσωματώνοντας ψηφιακό πορτοφόλι, διαβατήριο και κάρτες επιβράβευσης σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία.

Βιομετρική ταυτότητα: ο νέος κανόνας στα αεροδρόμια

Η χρήση βιομετρικών τεχνολογιών αυξάνεται σταθερά: το 50% των ταξιδιωτών έχει χρησιμοποιήσει κάποια μορφή αναγνώρισης προσώπου ή δακτυλικού αποτυπώματος, έναντι 46% το 2024 και μόλις 30% το 2022. Τα πιο συχνά σημεία χρήσης είναι ο έλεγχος ασφαλείας (44%), η εξοδος/είσοδος συνόρων (41% και 35%).

Η ικανοποίηση από τη χρήση βιομετρικών είναι εντυπωσιακά υψηλή — 85% των επιβατών δηλώνουν θετική εμπειρία — ενώ 74% θα ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν τα βιομετρικά τους δεδομένα εφόσον αυτό επιταχύνει τη διαδικασία ταξιδιού. Παρότι παραμένουν ανησυχίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων, 4 στους 10 που σήμερα είναι επιφυλακτικοί δηλώνουν ότι θα άλλαζαν στάση αν εξασφαλιζόταν πλήρης προστασία.

Η IATA επισημαίνει πως για να γίνει το διεθνές ταξίδι πλήρως ψηφιακό, απαιτείται οι κυβερνήσεις να εκδώσουν ψηφιακά διαβατήρια που θα αναγνωρίζονται με ασφάλεια διεθνώς.

Διαφορές ανά περιοχή

Η έρευνα δείχνει διαφοροποιήσεις μεταξύ αγορών:

  • Οι Ασιάτες επιβάτες είναι οι πιο εξοικειωμένοι με mobile apps και biometrics, αλλά έχουν και τις υψηλότερες απαιτήσεις.
  • Οι Ευρωπαίοι παραμένουν πιο «παραδοσιακοί», προτιμώντας ιστοσελίδες και πληρωμές με κάρτες.
  • Οι Αμερικανοί επιζητούν ευκολία και ταχύτητα, αλλά ανησυχούν για την ιδιωτικότητα.
  • Οι Ταξιδιώτες Μέσης Ανατολής και Αφρικής εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά ικανοποίησης, χάρη σε loyalty προγράμματα και προηγμένα ψηφιακά εργαλεία.

Η IATA καταλήγει ότι η ολοένα αυξανόμενη χρήση κινητών και βιομετρικών τεχνολογιών αποτελεί κρίσιμο βήμα προς ένα ενιαίο, πλήρως ψηφιακό ταξιδιωτικό οικοσύστημα. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη, η προστασία δεδομένων και η κυβερνοασφάλεια θα καθορίσουν το πόσο γρήγορα θα υιοθετηθεί πλήρως αυτή η νέα πραγματικότητα.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

- Advertisement -

Follow us

110,023LikesΚάντε Like
88,248 FollowersΑκολουθήστε
206,000SubscribersΕγγραφή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ