Αν και έχει περάσει ένας μήνας από τότε που δόθηκε εξολοκλήρου στην κυκλοφορία η Ιόνια Οδός, σήμερα εγκαινιάζεται επίσημα -σε σημείο του αυτοκινητοδρόμου κοντά στα Ιωάννινα-,

Από την Κατερίνα Ρίγκου ([email protected])

από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, αλλά και παρουσία πολλών ακόμα πολιτικών προσώπων.

Από τις αρχές Αυγούστου που δόθηκε στην κυκλοφορία η Ιόνια Οδός ένας από τους σημαντικότερους αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα με μήκος 196 χλμ. (ξεκινάει από το Αντίρριο, διέρχεται βόρεια κοντά από το Μεσολόγγι, το Αγρίνιο, την Αμφιλοχία, την Άρτα και καταλήγει στα Ιωάννινα όπου εκεί συνδέεται με την Εγνατία Οδό) η Δυτική Ελλάδα, η Ήπειρος και η Αιτωλοακαρνανία ήρθαν πιο ”κοντά” και μάλιστα με τις μετακινήσεις να γίνονται με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια γεγονός που προμηνύει τι μέλλει γενέσθαι…

Η Ιονία Οδός είναι 196 χλμ. σύγχρονου κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2 λωρίδες & ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ΣΕΑ, χώρους υγιεινής, 24ωρη οδική βοήθεια, ενώ η απόσταση έχει μειωθεί αισθητά (Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα,  1 ώρα και 40 λεπτά & συνολικά 3 ώρες και 40 λεπτά από την Αθήνα).

Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι η Ιόνια οδός είναι ο 4ος δρόμος που εγκαινιάζεται μετά τον Μορέα (Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη), τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Ράχες Φθιώτιδας-Κλειδί Ημαθίας) και την Ολυμπία οδό (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα).

Τον τελευταίο μήνα τα στοιχεία από το νέο αυτοκινητόδρομο έδειξαν ότι τα δεδομένα αλλάζουν. Ενδεικτικά τον Αύγουστο από τα διόδια της Κλόκοβας (κοντά στο Αντίρριο), που πρωτολειτούργησαν στις 2 Αυγούστου, η μέση ημερήσια διέλευση ήταν περίπου 11.000 οχήματα, ενώ από τα διόδια του Αγγελοκάστρου (κοντά στο Αγρίνιο), η αντίστοιχη διέλευση ήταν περίπου 6.000 οχήματα! Και μπορεί τα στοιχεία να αφορούν στον Αύγουστο  ένα μήνα κατεξοχήν μετακινήσεων λόγω των διακοπών Ελλήνων και ξένων, αλλά και πάλι το γεγονός παραμένει και ενισχύεται.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, σε αυτόν τον ένα μήνα η αύξηση στην τουριστική κίνηση και στον τζίρο προσέγγισε το 30% και το ερώτημα τώρα μετατίθεται στο αν θα υπάρξει σταθερή αυξητική τάση στην κίνηση. Αν όμως σε αυτό το σημείο αναλογιστούμε ότι όσο ερχόμαστε πιο κοντά στα Χριστούγεννα, αρκετοί από την Αθήνα θα είναι αυτοί που θα σκεφτούν διακοπές στα Ιωάννινα ή τα Ζαγοροχώρια, καθώς η απόσταση είναι κάτι παραπάνω από 3,5 ώρες και μάλιστα με ταχύτητα εντός των ορίων του ΚΟΚ, μάλλον καταλήγουμε ο αυτοκινητόδρομος θα διατηρήσει την σταθερή και ενδεχομένως αυξητική τάση!

Και ένα τέτοιο μεγάλο έργο εξακολουθεί να εξασφαλίζει πλεονεκτήματα. Η Ιόνια οδός διασχίζει δύο περιφέρειες και τέσσερις νομούς και τώρα με την ολοκλήρωσή της ουσιαστικά συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα με ότι αυτό συνεπάγεται δηλαδή αναβαθμίζοντας παράλληλα αγροτικά μέχρι πρότινος κέντρα, και προσφέρει καλύτερη σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.

ionia odosΌμως όπως κάθε φορά το νόμισμα έχει δύο όψεις… Γιατί  μπορεί η Ιόνια Οδός να μας φτάνει από την Αθήνα στα Ιωάννινα σε μόλις 3 ώρες και 40 λεπτά (χρόνο που δεν μπορούσαμε πριν μόλις 2 χρόνια ούτε να φανταστούμε!) και μάλιστα με πολύ μεγαλύτερη οδική ασφάλεια αλλά το κόστος των διοδίων -αν μάλιστα συνυπολογιστεί με το κόστος της διέλευσης της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και  τη χρήση της Ολυμπίας οδού- εκτινάσσεται στα  37,25 €!  Βέβαια η αύξηση του ”τιμήματος” μπορεί να αντισταθμιστεί με τα λιγότερα καύσιμα που θα ξόδευε κανείς αν χρησιμοποιούσε την Παλαιά Εθνική Οδό.

Από την άλλη δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το θέμα της μείζονος οδικής ασφάλειας αλλά και το γεγονός ότι ο δρόμος έφερε περισσότετρη κίνηση στην περιοχή γεγονός που μεταφράζεται σε τόνωση της τοπικής επιχειρηματικότητας (διαμονή, εστίαση) ενώ συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής βελτιώνοντας την προσβασιμότητα σε περιοχές με τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.

Πολλαπλά λοιπόν τα οφέλη, από τους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους στην Ελλάδα, παρόλα τα κόστη για τους πολίτες.

Αναλυτικά οι σταθμοί διοδίων της Ιόνιας Οδού:

4 μετωπικοί  (Κλάκοβο, Αγγελόκαστρο, Μενίδι και Τέροβο) με συνολικό κόστος για αυτοκίνητο 12,50€.

5 πλευρικοί  (Γαυρόλιμνη, Μεσολόγγι, Κουβαράς, Αρτα, Γοργόμυλο)

*Να υπενθυμίσουμε πως πριν από την κατασκευή της Ιόνιας Οδού, ο δρόμος δεν είχε σταθμούς διοδίων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η λειτουργία του ήταν και ομαλή. 

Πιο αναλυτικά ο αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα:

• 4 σήραγγες διπλής κατεύθυνσης, συνολικού μήκους 11,2 χλμ.

• 24 γέφυρες, συνολικού μήκους περίπου 7 χλμ.

• 77 κάτω & 24 άνω διαβάσεις

• 3 Κέντρα λειτουργίας και συντήρησης

ionia odos

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ