Ποδηλατόδρομος
  • Οι ευρωπαϊκές πόλεις με τους περισσότερους και λιγότερους ποδηλάτες.
  • Πώς συγκρίνονται οι διαφορετικές ευρωπαϊκές πόλεις;
  • Από το Άμστερνταμ στο Βίλνιους: Οι ευρωπαϊκές πόλεις με τους περισσότερους και λιγότερο συχνούς ποδηλάτες
  • Έρευνα δημοσίευσε τον αριθμό των ποδηλατών σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις: Γιατί είναι τόσο χαμηλά τα νούμερα;

Εδώ και χρόνια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί ενεργά τους πολίτες να «χρησιμοποιήσουν τη δική τους ενέργεια». Η ενεργή κινητικότητα είναι ευρέως γνωστή ως όχι μόνο ένας σημαντικός τρόπος εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και ως ενίσχυση της σωματικής και ψυχικής υγείας.

Το ποδήλατο είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να το κάνετε αυτό, αλλά, σύμφωνα με νέα ευρήματα, σχετικά λίγοι άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως κανονικό μέσο μεταφοράς.

Η έκτη έκδοση της έκθεσης της Επιτροπής για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις δημοσίευσε αποτελέσματα από έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2023.
Έδωσε ερωτήματα σε περισσότερους από 70.000 Ευρωπαίους πολίτες από 83 πόλεις της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Νορβηγίας, της Ελβετίας, των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων και της Τουρκίας για ένα ευρύ φάσμα πτυχών της καθημερινής ζωής.

Η έκθεση αγγίζει μια ποικιλία θεμάτων, όπως η στέγαση, η οικονομική σταθερότητα, η υγειονομική περίθαλψη, η διαθεσιμότητα χώρων πρασίνου και, φυσικά, οι μεταφορές.

10 λόγοι που το Άμστερνταμ είναι υπέροχο την άνοιξη
Photo: Shutterstock / Άμστερνταμ

Τι αποκάλυψε η έκθεση για το ποσοστό ποδηλασίας στην Ευρώπη;

Στις 83 πόλεις που συμμετείχαν στην έρευνα, μόνο λίγες έχουν υψηλό ποσοστό καθημερινών ποδηλατών, με ακόμη λιγότερους να υπολογίζουν το ποδήλατο ως σχετικό μέσο μεταφοράς.

Κατά μέσο όρο, σε όλες τις πόλεις, τα ποδήλατα χρησιμοποιούνται ως μέσο μεταφοράς από μόλις το 14% των ερωτηθέντων.

Είναι ενδιαφέρον ότι η χρήση τους τείνει να μειώνεται καθώς οι πόλεις μεγαλώνουν. Σε ένα μέρος με λιγότερους από 250.000 ανθρώπους, περίπου το 16% των κατοίκων λέει ότι κάνει ποδήλατο μια τυπική μέρα. Το ποσοστό αυτό πέφτει στο 14% στις πόλεις που φιλοξενούν μεταξύ 1 και 5 εκατομμυρίων κατοίκων.

Μόλις τρεις ευρωπαϊκές πόλεις ανέφεραν ότι περισσότερο από το 35% των κατοίκων τους χρησιμοποιούν ποδήλατο σε καθημερινή βάση.

Είναι το Γκρόνινγκεν και το Άμστερνταμ στην Ολλανδία και η Κοπεγχάγη στη Δανία – και τα τρία έχουν αρκετά χαμηλό πληθυσμό.

Σε αυτές τις πόλεις, η σχετικά υψηλή χρήση ποδηλάτων έχει αντίκτυπο στις δημόσιες συγκοινωνίες. Στην έρευνα, οι άνθρωποι κατέγραψαν λιγότερη ικανοποίηση από τα συστήματα από ό,τι σε άλλες πόλεις.

Είναι αποκλειστικά χώρες της βόρειας Ευρώπης – πόλεις στο Βέλγιο, τη Σουηδία, τη Φινλανδία, την Αυστρία και τη Γερμανία – που συμπληρώνουν τη λίστα με τους πιο παραγωγικούς ποδηλάτες.

Στην άλλη άκρη της κλίμακας, οι χώρες της νότιας και της ανατολικής Ευρώπης έχουν τους λιγότερους καθημερινούς ποδηλάτες. Η Ρώμη κατέγραψε μόλις το 5% του πληθυσμού της ως καθημερινοί ποδηλάτες, ενώ μόνο το 6% των ερωτηθέντων στο Βελιγράδι και το Βίλνιους έδωσε την ίδια απάντηση.

Ποδήλατο - Βερολίνο
Βερολίνο

Τι κρύβεται πίσω από τα διαφορετικά ποσοστά ποδηλασίας σε όλη την Ευρώπη;

Η έρευνα αποκάλυψε ότι υπάρχουν πολλοί – και διάφοροι – παράγοντες που παίζουν ρόλο στα επίπεδα των ανθρώπων που κάνουν ποδήλατο ή όχι.

Οι άνδρες ήταν ελαφρώς πιο πιθανό να πουν ότι έκαναν ποδήλατο καθημερινά και, κατά μέσο όρο, η ηλικιακή ομάδα 15 έως 24 ετών ήταν η πιο πιθανό να χρησιμοποιήσει ποδήλατο -σε ποσοστό 16% – ενώ μόλις το 13% των κατοίκων ηλικίας 55 ετών και άνω χρησιμοποιούν τακτικά ποδήλατο.

Έχοντας εμβαθύνει στα κοινωνικοδημογραφικά χαρακτηριστικά, το ποσοστό των χρηστών ποδηλάτου είναι υψηλότερο μεταξύ των ατόμων με τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και των άγαμων ατόμων, αλλά σημαντικά χαμηλότερο μεταξύ των συνταξιούχων ή των ανέργων.

Παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις για τους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και τη σύνδεσή της με τα ορυκτά καύσιμα, τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται σε καθημερινή βάση από περίπου το 48% των κατοίκων της πόλης.

Ωστόσο, όσο μεγαλύτερη είναι η πόλη, τόσο λιγότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν αυτοκίνητα. Στις περισσότερες χώρες που παρουσιάζονται στην έκθεση, η πρωτεύουσα έχει τη χαμηλότερη χρήση αυτοκινήτου συνολικά.

Οι πρωτεύουσες τείνουν να έχουν τις καλύτερες υπηρεσίες δημόσιας συγκοινωνίας σε μια χώρα και ίσως επίσης να αποτρέπουν τους ανθρώπους από την οδήγηση λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης και του υψηλού κόστους στάθμευσης. Άλλες πόλεις – όπως το Λονδίνο – έχουν επιβάλει χρεώσεις για οχήματα με υψηλές εκπομπές ρύπων, κάτι που οι αξιωματούχοι ελπίζουν ότι θα μειωθεί αισθητά η χρήση του αυτοκινήτου.

Ποδήλατα στη Μαδρίτη
Μαδρίτη

Τι θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους κατοίκους των πόλεων να κάνουν περισσότερο ποδήλατο;

Αν και φαίνεται ότι πολλοί άνθρωποι που ζουν στις πόλεις δεν αποχωρίζονται για τις μετακινήσεις τους, τα αυτοκίνητά τους ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα επίπεδα ποδηλασίας θα μπορούσαν ενδεχομένως να αυξηθούν.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF) διαφώνησε με την έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το ECF λέει ότι «το θεματικό πεδίο της έκθεσης είναι πολύ ευρύ» και δημοσίευσε τα δικά του δεδομένα που επικεντρώνονται περισσότερο στην ίδια την ποδηλασία.

Σε αυτό, λένε, «θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε μια σαφή συσχέτιση μεταξύ της κάλυψης του κύριου οδικού δικτύου με χωριστές υποδομές και τα επίπεδα χρήσης ποδηλάτου στις πόλεις της έκθεσης [της Ευρωπαϊκής Επιτροπής]». Με άλλα λόγια, οι ποδηλατόδρομοι βοηθούν.

Το ECF καλεί τους ηγέτες να προωθήσουν μια πρόταση για μια Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για την Ποδηλασία για την Ποδηλασία για να αυξήσει σημαντικά την ασφαλή και συνεκτική ποδηλατική υποδομή σε όλη την ήπειρο.

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ