low cost tickets

Ο υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας λέει ότι θέλει να ανοίξει τη συζήτηση για το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος των πτήσεων. Η Γαλλία θα ζητήσει υποστήριξη από άλλα κράτη της ΕΕ για μια ελάχιστη τιμή στις πτήσεις, σε μια προσπάθεια να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα του κλάδου των αερομεταφορών.

Η χώρα στοχεύει να «ανοίξει τη συζήτηση για τη δίκαιη κοινωνική και περιβαλλοντική τιμή ενός αεροπορικού εισιτηρίου», σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Clément Beaune.

«Νομίζω ότι είναι μια συζήτηση που πρέπει να κάνουμε σε επίπεδο ΕΕ».

Νωρίτερα φέτος, ο Beaune πρότεινε για πρώτη φορά την ιδέα να «απαλλαγούμε» από τους εξαιρετικά φθηνούς ναύλους. Είπε ότι θέλει να «παλέψει ενάντια στο κοινωνικό και περιβαλλοντικό ντάμπινγκ» και ότι «δεν γίνονται πλέον αεροπορικά εισιτήρια των 10 ευρώ», αναφερόμενος στους χαμηλούς ναύλους αεροπορικών εταιρειών.

Ο Beaune πρόσθεσε ότι μια πολύ χαμηλή τιμή εισιτηρίου «δεν αντανακλά την τιμή για τον πλανήτη».

Είναι όμως οι ακριβότερες πτήσεις η λύση για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των αερομεταφορών;

Οι συχνοί επιβάτες είναι δυσανάλογα υπεύθυνοι για τις εκπομπές ρύπων.
«Οτιδήποτε κάνει τις αεροπορικές εταιρείες να πληρώνουν ένα δίκαιο μερίδιο του περιβαλλοντικού κόστους που δημιουργούν είναι καλό», λέει ο Jon Worth, ειδικός στα ταξίδια και ιδρυτής της εκστρατείας Trains for Europe.

“Αλλά θα έπρεπε να έχουμε να κάνουμε με συχνούς επιβάτες και αυτό δεν ασχολείται με αυτούς. Μπορεί να μειώσει τα ωραία Σαββατοκύριακα της πόλης για μερικούς ανθρώπους, αλλά δεν πρόκειται να σταματήσει ή να μειώσει αυτήν την κανονική ελίτ των πτήσεων .”

Στη Γαλλία, το 2% των ανθρώπων πραγματοποιεί τις μισές πτήσεις, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε από την ομάδα εκστρατειών για το κλίμα Possible. Το 15% των Βρετανών πραγματοποιεί το 70% των πτήσεων και το 8% των Ολλανδών το 42%.

Συνολικά, το 37% των Ευρωπαίων δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ εκτός της χώρας τους, σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα του 2014. Αν και αυτό το στατιστικό στοιχείο δεν σχετίζεται άμεσα με τα αεροπορικά ταξίδια, δίνει μια ιδέα για το πόσοι Ευρωπαίοι πετούν.

Τα ευρωπαϊκά εισιτήρια τρένων είναι δύο φορές πιο ακριβά από τις πτήσεις

Κατά μέσο όρο, τα ευρωπαϊκά εισιτήρια τρένων είναι δύο φορές πιο ακριβά από τις πτήσεις, σύμφωνα με έκθεση της Greenpeace τον Ιούλιο.

Μόνο 12 γραμμές τρένων βρέθηκαν να είναι γρήγορες, αξιόπιστες και φθηνότερες από τις πτήσεις, στις 112 πιο σημαντικές διαδρομές που ανέλυσε η Greenpeace.

Τον Μάιο του τρέχοντος έτους, η Γαλλία απαγόρευσε ορισμένες πτήσεις εσωτερικού. Επηρεάστηκαν πτήσεις που θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από ταξίδια με τρένο που διαρκούσαν λιγότερο από 2,5 ώρες.

Ωστόσο, λόγω προειδοποιήσεων, όπως τα τρένα που δεν κυκλοφορούν αρκετά αργά τη νύχτα, η απαγόρευση ισχύει μόνο για τρεις διαδρομές – το Παρίσι Ορλί προς το Μπορντό, τη Λυών και τη Νάντη.

Ακτιβιστές και οργανώσεις για το κλίμα επέκριναν τη γαλλική κυβέρνηση λέγοντας ότι η απαγόρευση δεν φτάνει τόσο μακριά ώστε να επηρεάσει τις εκπομπές άνθρακα της αεροπορίας.
Ομοίως με την ιδέα του Beaune, τα τρένα που δεν είναι σε θέση να κάνουν τις διαδρομές οδηγεί τους ταξιδιώτες να επιλέξουν πτήσεις.

«Αν θέλετε να πετάξετε από το Παρίσι στη Βαρκελώνη ή από το Παρίσι στη Φρανκφούρτη, η χωρητικότητα του τρένου σε τέτοιες διαδρομές είναι πολύ χαμηλή», λέει ο Jon Worth.

«Αυτά τα είδη μέτρων είναι δύσκολα, αλλά μας λείπουν τα κίνητρα για να κάνουμε τους ανθρώπους να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους», λυπάται ο Jon Worth.

Ο Jon Worth επισημαίνει επίσης ότι ο Beaune είναι ανακριβής λέγοντας ότι μπορείτε να πάρετε μια πτήση 10 €. Οι ελάχιστες τιμές για ένα εισιτήριο απλής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένων όλων των φόρων, συνήθως κυμαίνονται γύρω στα 40€ και 50€.

Μπορεί η Ευρώπη να ενθαρρύνει περισσότερους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τις φτηνές πτήσεις;

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η “εισφορά συχνών πτήσεων” συζητείται εδώ και χρόνια. Οι φορολογικοί συντελεστές θα αυξάνονταν ανάλογα με τον αριθμό των πτήσεων που πραγματοποιείτε το χρόνο.

«Ο φόρος της πρώτης πτήσης είναι πολύ χαμηλός και αυξάνεται με κάθε πτήση», εξηγεί ο Jon Worth.
Αλλά αυτό εξακολουθεί να είναι μέτρο «ραβδί».

Στη Γερμανία, αναζητούν τρόπους για να περικόψουν σύντομα δρομολόγια εσωτερικού .

«Αν ταξιδεύετε από τη Στουτγάρδη στη Σιγκαπούρη, αλλά η μόνη απευθείας πτήση αναχωρεί από τη Φρανκφούρτη, η Γερμανία θα φέρει αυτόν τον ταξιδιώτη σε ένα τρένο που συνδέει τη Στουτγάρδη με τη Φρανκφούρτη», λέει ο Worth.

Το πρόβλημα είναι ότι ορισμένες χώρες όπως η Γαλλία εξακολουθούν να στερούνται ένα συνδεδεμένο σύστημα. Στη Γαλλία, μπορείτε να συνδέσετε μόνο τρένα υψηλής ταχύτητας TGV INOUI με πτήσεις της Air France.

«Στη Γερμανία, μπορείτε να πάρετε ένα τρένο της Deutsche Bahn για μια πτήση EasyJet», λέει ο Worth.

Θα υποστηρίξουν οι χώρες της ΕΕ την πρόταση του Beaune;

Ο Beaune αναζητά υποστήριξη από άλλες χώρες της ΕΕ για να εισαγάγει την ελάχιστη τιμή για τις πτήσεις, αλλά η Γαλλία μπορεί να δυσκολευτεί να κερδίσει άλλα έθνη.

“Είναι μια πολύ τυπική γαλλική κίνηση, μια κίνηση πολύ Μακρόν. Από τακτική άποψη, δεν είναι ο καλύτερος τρόπος”, λέει ο Worth.

«Η Γερμανία δεν θα είναι πολύ πρόθυμη λόγω του φιλελεύθερου υπουργού μεταφορών της, η Ισπανία θα ενδιαφέρεται ίσως περισσότερο, η Ολλανδία επίσης, εκτός από αυτές, είναι δύσκολο να πούμε».

Είναι απίθανο να απευθύνεται σε νησιωτικά έθνη που βασίζονται στις αεροπορικές μεταφορές ή σε περιοχές των οποίων η τουριστική βιομηχανία επωφελείται σε μεγάλο βαθμό από πτήσεις χαμηλού κόστους.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair ήταν επίσης πολύ εχθρικός σε παρόμοια μέτρα συγκρίνοντας τέτοιες κινήσεις όπως ο «έλεγχος τιμών όπως η Βόρεια Κορέα» όταν η Αυστρία ανακοίνωσε τον Ιούνιο του 2020 ότι ήθελε να απαγορεύσει τα αεροπορικά εισιτήρια να είναι χαμηλότερα από τους πραγματικούς φόρους και χρεώσεις, δηλαδή κατά μέσο όρο 40 ευρώ ανά πτήση σε αυτή τη χώρα.

«Νομίζω ότι οι έλεγχοι των τιμών [αεροπορικών εισιτηρίων] είναι αντάξιοι της οικονομίας της Βόρειας Κορέας», δήλωσε ο
Έντουαρντ Γουίλσον, διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair

Ο Jon Worth φοβάται ότι ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών επιδιώκει δημοσιότητα και όχι πραγματική αλλαγή.

“Η διεθνής δημοσιότητα της απαγόρευσης σύντομων πτήσεων της Γαλλίας ήταν τεράστια. Ήταν άχρηστη! Αλλά έδωσε στον Μακρόν καλή διεθνή δημοσιότητα, φοβάμαι ότι ο Beaune κάνει το ίδιο πράγμα. Ότι η πραγματική εφαρμογή θα έχει τον ίδιο αντίκτυπο.”

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ