Το Λούβρο, το μουσείο με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο, και σίγουρα ένα από τα πιο δημοφιλή παγκοσμίως αν όχι το πιο δημοφιλές, έχει αντέξει πολέμους, τρομοκρατία και την πανδημία – αλλά όπως φαίνεται όχι τον υπερτουρισμό! Τη Δευτέρα, σταμάτησε η λειτουργία του από το ίδιο το προσωπικό που απεργεί, το οποίο λέει ότι το μουσείο καταρρέει υπό το βάρος του μαζικού τουρισμού.
Το Λούβρο αναγκάστηκε να κλείσει λόγω απεργίας του προσωπικού, με τους εργαζόμενους να υποστηρίζουν ότι λυγίζει υπό την πίεση του υπερβολικού τουρισμού.
Σε αυτό που φαινόταν αδιανόητο σκηνικό, το ιερό που στεγάζει αριστουργήματα του Ντα Βίντσι και αιώνες πολιτιστικών θαυμάτων σταμάτησε τη Δευτέρα. Αμέτρητοι τουρίστες, κρατώντας τις κάρτες εισόδου τους, έμειναν να μαραζώνουν σε μεγάλες ουρές κάτω από την περίφημη γυάλινη πυραμίδα του IM Pei.
Το πιο πολυσύχναστο μουσείο στον κόσμο σταμάτησε την λειτουργία του την επόμενη μέρα, αφότου οι διαδηλώσεις κατά του τουρισμού σάρωσαν τη νότια Ευρώπη. Διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν στη Μαγιόρκα, τη Βενετία, τη Λισαβόνα και αλλού, επικρίνοντας ένα οικονομικό καθεστώς που, όπως ισχυρίζονται, περιθωριοποιεί τους κατοίκους και υπονομεύει την αστική ζωή.
Το Λούβρο επλήγη από μια απροσδόκητη απεργία κατά τη διάρκεια μιας τακτικής συνεδρίασης, όταν οι υπάλληλοι του μουσείου, οι πράκτορες εισιτηρίων και το προσωπικό ασφαλείας αρνήθηκαν να εργαστούν, διαμαρτυρόμενοι για τα συντριπτικά πλήθη, την ανεπαρκή στελέχωση και τις «απαράδεκτες» συνθήκες εργασίας όπως τις έχει χαρακτηρίσει το συνδικάτο.
Είναι σπάνιο για το Λούβρο να κλείνει τις πόρτες του απροσδόκητα. Το μουσείο έχει κλείσει σε περιόδους πολέμου, κατά τη διάρκεια της πανδημίας και λόγω μερικών απεργιών – συμπεριλαμβανομένων των αυθόρμητων απεργιών λόγω υπερπληθυσμού το 2019 και των ανησυχιών για την ασφάλεια το 2013.
Ωστόσο, είναι ασυνήθιστο τέτοιου είδους κλεισίματα να συμβαίνουν τόσο απότομα, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση και μπροστά στα μάτια των επισκεπτών που περιμένουν σε ατελείωτες ουρές.
Επιπλέον, αυτή η αναστάτωση συμβαίνει λίγους μήνες αφότου ο Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε ένα φιλόδοξο δεκαετές σχέδιο που στοχεύει στην αντιμετώπιση των ίδιων των προβλημάτων που τώρα φτάνουν στο αποκορύφωμά τους – ζημιές από νερό, επικίνδυνες διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, απαρχαιωμένες υποδομές και αριθμός επισκεπτών που υπερβαίνει τη χωρητικότητα του μουσείου.
Ωστόσο, για τους εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή, οι προτεινόμενες βελτιώσεις φαίνονται πολύ μακρινές. «Δεν μπορούμε να περιμένουμε έξι χρόνια για βοήθεια», δήλωσε η Σάρα Σεφιάν, υπάλληλος υπηρεσιών επισκεπτών του μουσείου. «Οι ομάδες μας βρίσκονται υπό πίεση τώρα. Δεν πρόκειται μόνο για την τέχνη – πρόκειται για τους ανθρώπους που την προστατεύουν».
Στην καρδιά της αναταραχής βρίσκεται η Μόνα Λίζα – ο εμβληματικός πίνακας του 16ου αιώνα που προσελκύει σύγχρονα πλήθη, θυμίζοντας περισσότερο μια συνάντηση διασημοτήτων παρά μια παραδοσιακή προβολή έργων τέχνης.
Υπολογίζεται ότι 20.000 επισκέπτες στριμώχνονται καθημερινά στην Salle des États, την πιο εκτεταμένη αίθουσα του Λούβρου, όλοι πρόθυμοι να τραβήξουν μια σέλφι με τη μυστηριώδη κυρία του Λεονάρντο ντα Βίντσι πίσω από το προστατευτικό της γυαλί. Η ατμόσφαιρα είναι συχνά χαοτική, πολύβουη και τόσο γεμάτη που πολλοί επισκέπτες παραβλέπουν τα γύρω αριστουργήματα των Τιτσιάνο και Βερονέζε, τα οποία παραμένουν υποτιμημένα.
«Δεν βλέπεις έναν πίνακα», είπε ένας επισκέπτης ο οποίος ταξίδεψε από τη Σεούλ στο Παρίσι. «Βλέπεις τηλέφωνα. Βλέπεις αγκώνες. Νιώθεις ζέστη. Και μετά, σε σπρώχνουν έξω».
Η στρατηγική του Προέδρου Μακρόν για την επανάσταση στο μουσείο, με την ονομασία «Νέα Αναγέννηση του Λούβρου», στοχεύει στο να προσφέρει μια λύση. Η Μόνα Λίζα πρόκειται να στεγαστεί σε έναν νέο, ειδικά διαμορφωμένο χώρο, με εισιτήρια εισόδου με χρονοδιάγραμμα για να διευκολυνθεί η καλύτερη εμπειρία θέασης.
Τα σχέδια περιλαμβάνουν επίσης τα εγκαίνια μιας νέας εισόδου κοντά στον ποταμό Σηκουάνα έως το 2031, για την ανακούφιση της συμφόρησης στο τρέχον σημείο εισόδου της πυραμίδας. «Οι συνθήκες έκθεσης, εξήγησης και παρουσίασης θα είναι ανάλογες με αυτές που αξίζει η Μόνα Λίζα», δήλωσε ο Μακρόν τον Ιανουάριο.
Παρ’ όλα αυτά, το προσωπικό του Λούβρου κατηγόρησε τον Μακρόν για υποκρισία, υποστηρίζοντας ότι το προτεινόμενο σχέδιο ανακαίνισης ύψους 700 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ αποκρύπτει ένα υποκείμενο πρόβλημα. Παρά τη δέσμευση του Μακρόν για τη δημιουργία νέων σημείων πρόσβασης και εκθεσιακών χώρων, οι ετήσιες κυβερνητικές επιδοτήσεις του μουσείου έχουν μειωθεί κατακόρυφα πάνω από 20% τα τελευταία δέκα χρόνια, μια περίοδος κατά την οποία ο αριθμός των επισκεπτών αυξήθηκε δραματικά.
«Δεν μας φαίνεται πολύ καλό που ο κύριος Λε Πρέζερ εκφωνεί τους λόγους του εδώ στο μουσείο μας», σχολίασε ο Σεφιάν, εκφράζοντας δυσαρέσκεια για τη μείωση των οικονομικών συνεισφορών του κράτους κάθε χρόνο.
Ενώ πολλοί από τους απεργούς υπαλλήλους σκοπεύουν να μείνουν εκτός εργασίας, ο Σεφιάν ανέφερε ότι κάποιοι μπορεί να επιστρέψουν για λίγο για να ανοίξουν μια περιορισμένη «διαδρομή αριστουργημάτων» για λίγες ώρες, δίνοντας στους επισκέπτες πρόσβαση σε βασικά αξιοθέατα όπως η Μόνα Λίζα και η Αφροδίτη της Μήλου. Το μουσείο κανονικά επαναλειτούργησε κανονικά χθες Τετάρτη 18/6 και οι τουρίστες με εισιτήρια από τη Δευτέρα μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν τότε.
Το Λούβρο δέχτηκε 8,7 εκατομμύρια επισκέπτες πέρυσι, αριθμός υπερδιπλάσιος από αυτόν για τον οποίο σχεδιάστηκαν οι εγκαταστάσεις του. Παρά την επιβολή ημερήσιου ορίου 30.000 επισκεπτών, το προσωπικό αναφέρει ότι η εμπειρία έχει γίνει μια καθημερινή πρόκληση, επικαλούμενο ανεπαρκείς χώρους ανάπαυσης, ελλιπείς τουαλέτες και έντονη καλοκαιρινή ζέστη λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου της πυραμίδας.
Δείτε επίσης