Η Concorde Corp υποσχέθηκε να κατασκευάσει το «ταχύτερο εμπορικό υπερηχητικό αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ», μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο σε τρεις ώρες, σε μόλις δύο ώρες και 12 λεπτά.
«Δεν το κάνουμε για τα χρήματα, το κάνουμε για τη δόξα».
Αυτό είναι που παρακινεί τον Dr Pano Churchill, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Concorde Corp, μιας αεροπορικής εταιρείας που έχει εισβάλει στη δημόσια συνείδηση τον τελευταίο μήνα με μερικούς πραγματικά εντυπωσιακούς, εξαιρετικούς ισχυρισμούς.
Το τζετ δεν θα είναι μόνο πράσινο, αλλά και «το πιο βιώσιμο αεροσκάφος στην ιστορία». Το νέο Concorde φέρεται επίσης να σπάει το φράγμα του ήχου χωρίς να παράγει τον περίφημο ηχητικό κρότο που έτρεμε τα παράθυρα κατά τη διάρκεια των 34 ετών εμπορικής πτήσης του αρχικού Concorde.
Αυτό ισχυρίστηκε ο κ. Churchill σε μια αποκλειστική συνέντευξη στην εφημερίδα Mirror. Υποσχέθηκε επίσης ότι τέτοια τεχνολογικά θαύματα θα έχουν επιτευχθεί μέχρι το επόμενο έτος, με τους πελάτες που πληρώνουν να έχουν ταξιδέψει μέχρι το τέλος του 2027.
Τέτοιες μεγάλες αξιώσεις αξίζουν σοβαρό έλεγχο, ειδικά δεδομένου ότι κανένα εμπορικό επιβατικό αεροσκάφος δεν έχει απογειωθεί από τότε που το Concorde καθηλώθηκε στο έδαφος το 2003. Έτσι, το Mirror έναν από τους πιο έμπειρους ακαδημαϊκούς στον κλάδο – τον Δρ. Guy Gratton, Αναπληρωτή Καθηγητή Αεροπορίας και Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Cranfield – για την άποψή του σχετικά με το εάν οι υποσχέσεις της Concorde Corp περνούν το τεστ της όσφρησης.
Μίλησε επίσης με την αμερικανική αεροπορική εταιρεία Boom, για να συγκρίνει τις μακροχρόνιες προσπάθειές της να δημιουργήσει το «πρώτο στον κόσμο ανεξάρτητα αναπτυγμένο υπερηχητικό αεροσκάφος» με εκείνες που περιγράφονται από την Concorde Corp.
Ακολουθούν οι σημαντικότεροι ισχυρισμοί της Concorde Corp και η γνώμη των ειδικών γι’ αυτούς:
«Το νέο αεροπλάνο θα πετάει με επιβάτες μέχρι το τέλος του 2027»
Ο κ. Churchill είπε ότι η εταιρεία θα ξεκινήσει πτήσεις πιστοποίησης με την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας στην Ουάσινγκτον το δεύτερο τρίμηνο του 2026, πριν ξεκινήσει εμπορικές πτήσεις το 2027. «Θα ξεκινήσουμε με μια βόλτα στη Γη, ένα πολυτελές αντικείμενο της λίστας επιθυμιών μας», ισχυρίστηκε, προτού στείλει στον ρεπόρτερ μια «κάρτα επιβίβασης Concorde» για την πρώτη πτήση, η οποία προφανώς κοστίζει 100.000 δολάρια.
Ο Δρ Gratton δεν συγκινήθηκε από τους ισχυρισμούς. «Το να πετάξεις μέχρι το τέλος του 2027 είναι εντελώς ανοησία», δήλωσε στην Mirror.
«Ήμουν μηχανικός δοκιμών πτήσης. Αν έχεις ολοκληρώσει τον σχεδιασμό αυτού του αεροπλάνου, αν όλα πάνε θεαματικά καλά, μπορεί να βρίσκεται στον αέρα σε πέντε χρόνια. Προγράμματα έχουν χρεοκοπήσει, αποτυγχάνοντας να επιτύχουν πιστοποίηση. Το κόστος κάτι τέτοιο είναι απίστευτα τεράστιο. Το κόστος πιστοποίησης του Boeing 747 πριν από 14 χρόνια ήταν περίπου 21 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτοί (η Concorde Corp) θα χρειάζονταν 200 δισεκατομμύρια δολάρια, ειλικρινά.»
Ο κ. Churchill αρνήθηκε επανειλημμένα να πει πού θα κατασκευαστεί το νέο αεροπλάνο.
Οι ισχυρισμοί της Concorde Corp έρχονται σε σαφή αντίθεση με τις εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Boom, η οποία ιδρύθηκε το 2014 και ξεκίνησε τις εργασίες σχεδιασμού του υπερηχητικού αεροσκάφους επίδειξης XB‑1 το 2016. Το αεροσκάφος αυτό πέταξε για πρώτη φορά το 2024 μετά από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα δοκιμών εδάφους, με 13 δοκιμαστικές πτήσεις που ολοκληρώθηκαν σε διάστημα 11 μηνών πέρυσι στο Mojave της Καλιφόρνια.
Ένας εκπρόσωπος είπε: «Ήταν μια προσπάθεια πολλών ετών για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του πρώτου ανεξάρτητα αναπτυγμένου υπερηχητικού αεροσκάφους στον κόσμο και την ασφαλή πτήση του σε υπερηχητικές ταχύτητες με πιλότο στο αεροσκάφος. Τώρα που το πρόγραμμα δοκιμών πτήσης για το XB‑1 έχει ολοκληρωθεί, η Boom επικεντρώνεται πλήρως στην κλιμάκωση των γνώσεων και στην εφαρμογή τους στο επιβατικό αεροσκάφος Overture, το υπερηχητικό αεροσκάφος που θα μεταφέρει επιβάτες».
«Οι εργασίες σχεδιασμού και ανάπτυξης του Overture συνεχίζονται από την ίδρυση της εταιρείας. Η Boom Supersonic ολοκλήρωσε την κατασκευή του Overture Superfactory το 2024 και τώρα αναπτύσσει επίσης με ταχείς ρυθμούς το σύστημα πρόωσης Symphony για το Overture. Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών της Boom, που περιλαμβάνει 130 παραγγελίες και προπαραγγελίες από τις United Airlines, American Airlines και Japan Airlines, αντιπροσωπεύει τα πρώτα πέντε χρόνια παραγωγής στο Superfactory.»
«Η Concorde Corp έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το όνομα Concorde»
Ο κ. Churchill έει ότι η εταιρεία του κατέχει το εμπορικό σήμα για το όνομα «στις ΗΠΑ» και ότι η Airbus έχει «απωλέσει κάθε δικαίωμα» να το χρησιμοποιεί όσον αφορά την ονομασία ενός αεροπλάνου. Ο δημοσιογράφος της Mirror επικοινώνησε με την Airbus για να ρωτήσει αν η εταιρεία κατέχει τα παγκόσμια δικαιώματα για το όνομα Concorde, αλλά δεν έκαναν κανένα σχόλιο. Η Airbus φαίνεται να κατέχει τα δικαιώματα στην Αυστρία, την Ελβετία, τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία τουλάχιστον, εάν οι ηλεκτρονικές καταθέσεις είναι σωστές. Εάν ένα «νέο Concorde» πετάξει, θα είναι ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε εάν η Airbus θα προβεί σε νομικές ενέργειες σχετικά με το όνομα.
«Θα είναι το πιο βιώσιμο αεροσκάφος στην ιστορία»
Ο κ. Churchill ισχυρίζεται ότι η εσωτερική κατασκευή του αεροπλάνου θα είναι 50% ελαφρύτερη από αυτή άλλων αεροσκαφών λόγω ενός «συνδυασμού νέων υλικών». Εάν είναι δυνατόν, αυτό θα μειώσει δραματικά την ποσότητα καυσίμου που απαιτείται.
Ισχυρίστηκε ότι το νέο αεροπλάνο θα πετούσε επίσης με 10% βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) μέχρι το δεύτερο έτος, και οι εκπομπές του θα μειώνονταν σημαντικά με την πλεύση στα 55.000 πόδια.
Από την άλλη ο Dr. Gratton απάντησε στον ισχυρισμό για τα νέα, ελαφρύτερα υλικά, σημειώνοντας πόσο ελαφρύτερα έχουν γίνει τα αεροπλάνα από τότε που εισήχθησαν τα σύνθετα υλικά άνθρακα στις κατασκευές. Ωστόσο, άφησε να εννοηθεί ότι μια μείωση κατά 50% θα αποτελούσε τεράστια πρόκληση.
Απέρριψε τον αντίκτυπο που θα είχε η χρήση του SAF και την ικανότητα της εταιρείας να αποκτήσει αρκετή ποσότητα. Ο Dr. Gratton τόνισε μια μελέτη της Βασιλικής Εταιρείας στην οποία εργάστηκε, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αντικατάσταση της κηροζίνης (καύσιμο αεριωθούμενων) με βιοκηροζίνη (SAF) σε σοβαρή κλίμακα θα καταλάμβανε απίστευτα μεγάλες εκτάσεις γης και θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή.
«Εκτιμούμε ότι για να παράγει η Βρετανία όλη τη δική της παραγωγή, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τα δύο τρίτα όλης της καλλιεργήσιμης γης. Ένα υπερηχητικό τζετ όπως το Concorde καίει πολύ περισσότερα καύσιμα ανά μίλι ανά επιβάτη από ένα σύγχρονο, πολύ πιο αποδοτικό επιβατικό αεροσκάφος. Δεν είναι ούτε κατά διάνοια βιώσιμο», είπε.
Η Boom ασπάζεται επίσης την SAF και απορρίπτει τους ισχυρισμούς του κ. Churchill ότι οι πτήσεις σε μεγαλύτερα υψόμετρα μπορούν να μειώσουν τον αντίκτυπο ορισμένων επιβλαβών εκπομπών.
Ο εκπρόσωπός της δήλωσε: «Η Overture και ο κινητήρας Symphony είναι συμβατά με έως και 100% βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας (SAF) που προσεγγίζουν το μηδέν όταν συντίθενται με ηλιακή ή πυρηνική ενέργεια. Καθώς υιοθετούνται αυτά τα καύσιμα, η Overture θα απανθρακωθεί δύο φορές πιο γρήγορα από τον παλαιότερο στόλο, ο οποίος μπορεί να λειτουργεί μόνο με μείγματα 50/50 — παρέχοντας παράλληλα την αναντικατάστατη αξία του χρόνου και της ανθρώπινης συνδεσιμότητας στους επιβάτες της. Η αποφυγή των ουρών contrail στο Overture βασίζεται στο υψηλότερο υψόμετρο πλεύσης του αεροσκάφους, έως και 60.000 πόδια. Τα ουρά contrail δεν σχηματίζονται τόσο εύκολα σε μεγαλύτερα υψόμετρα».
«Θα είναι ένα αεροπλάνο χωρίς ηχητική έκρηξη»
Ένα σημαντικό πρόβλημα με το αρχικό Concorde, και ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο τελικά καθηλώθηκε οριστικά, ήταν ότι δεν μπορούσε να πετάξει σε πολλές χερσαίες διαδρομές, καθώς η ηχητική έκρηξη του ήταν ανατρεπτική και καταστροφική.
Ο κ. Churchill ισχυρίζεται ότι το νέο του αεροπλάνο θα εξουδετερώσει αυτό το πρόβλημα απορροφώντας το βραχίονα, συγκρίνοντας την τεχνολογία που θα το κάνει αυτό με ακουστικά ακύρωσης θορύβου.
Σύμφωνα με τον Δρ. Gratton, αυτή η τεχνολογία υπάρχει και αναπτύχθηκε από τη NASA . Η Boom σχεδιάζει να τη χρησιμοποιήσει στα αεροσκάφη της.
«Καθώς ένα υπερηχητικό αεροσκάφος πετάει, κάθε μπροστινό μέρος του αεροσκάφους δημιουργεί ένα ωστικό κύμα. Αυτό το ωστικό κύμα δημιουργεί μια ηχητική έκρηξη. Αυτή η τεχνολογία της NASA έχει διαμορφώσει το αεροσκάφος έτσι ώστε καθώς απομακρύνονται από το αεροπλάνο εν πτήσει, αυτά τα ωστικά κύματα να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και να αλληλοεξουδετερώνονται», είπε.
«Το “νέο Κονκόρντ” θα τυπώνει χρήματα»
Ο κ. Churchill ισχυρίζεται επίσης ότι «η νέα απόφαση Τραμπ σημαίνει ότι θα τυπώνουμε χρήματα μόνοι μας», τονίζοντας το γεγονός ότι η εταιρεία πουλάει «Supersonic Concorde Coins», τα οποία φαίνεται να είναι ένα είδος κρυπτονομίσματος.
Η εν λόγω απόφαση Τραμπ ελήφθη τον Ιούνιο, όταν ο Πρόεδρος των ΗΠΑ διέταξε την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας να άρει την μακροχρόνια απαγόρευση των υπερηχητικών αεροπορικών ταξιδιών στις ΗΠΑ και να την αντικαταστήσει με ένα σύνολο κανονισμών που θα επιτρέψουν ταξίδια με ταχύτητα μεγαλύτερη από τον ήχο, εφόσον οι ηχητικοί εκρήξεις που δημιουργούν δεν παραβιάζουν ορισμένους περιορισμούς θορύβου.
Ενώ αυτό μπορεί να ενισχύσει τη ζήτηση για υπερηχητική αεροπορία, είναι μόνο ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η καθέλκυση ενός νέου τζετ αυτού του είδους. Το αρχικό Concorde κατέληξε να είναι μια πηγή εσόδων, χάρη στο τεράστιο κόστος καυσίμων και ανάπτυξης αεροσκαφών, καθώς και την ανάγκη για εφεδρικά αεροσκάφη στα κύρια αεροδρόμιά του.
Μένει να δούμε πώς ο κ. Churchill και η Concorde Corp σχεδιάζουν να διαχειριστούν αυτά τα σημαντικά ζητήματα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
Πηγή: www.mirror.co.uk/travel/news
Δείτε επίσης