Ακυρώθηκε η πτήση σας; Τα δικαιώματα των καταναλωτών της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου και τι δικαιούστε.

Οι καθυστερήσεις ή οι ακυρώσεις πτήσεων μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα αποζημίωση και άλλα οφέλη.

Το προσωπικό των αεροδρομίων και των αεροπορικών εταιρειών σε όλη την Ευρώπη σχεδιάζει να πραγματοποιήσει απεργίες τους επόμενους μήνες, με αποτέλεσμα χιλιάδες πτήσεις να καθυστερήσουν ή να ακυρωθούν λόγω στο προσεχές μέλλον.

Καθώς τα ταξιδιωτικά σχέδια ενδέχεται να διαταραχθούν φέτος, το να γνωρίζουμε πώς να αντιμετωπίζουμε τις ακυρώσεις πτήσεων και τρένων, τις μεγάλες καθυστερήσεις και τις χαμένες αποσκευές είναι πολύ σημαντικό.

Η βιομηχανική δράση μπορεί να σημαίνει ότι το προσωπικό εδάφους ή το πλήρωμα του αεροπλάνου δεν θα εργάζονται κανονικά, προκαλώντας καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων στην Ευρώπη και πέρα ​​από αυτήν.

Δεν θα επηρεαστούν όλες οι πτήσεις προφανώς, αλλά εάν υπάρξει απεργία αεροπορικών εταιρειών και ενημερωθήκατε για αυτό λιγότερο από 14 ημέρες πριν, ενδέχεται να σας οφείλεται αποζημίωση.

Ποια είναι τα δικαιώματά σας εάν ακυρωθεί η πτήση σας;

Όταν συμβαίνουν καθυστερήσεις και ακυρώσεις, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να ενημερώνουν τους επιβάτες και να παρέχουν φαγητό και διαμονή (εάν η καθυστέρηση απαιτεί διανυκτέρευση).

Για το ΗΒ: Σύμφωνα με τον ιστότοπο Citizens Advice του Ηνωμένου Βασιλείου, εάν η πτήση σας καλύπτεται από τη νομοθεσία του ΗΒ, η αεροπορική σας εταιρεία πρέπει να σας επιτρέψει να αποφασίσετε μεταξύ επιστροφής χρημάτων ή εναλλακτικής πτήσης προς τον προορισμό σας. Εάν εξακολουθείτε να θέλετε να ταξιδέψετε, η αεροπορική σας εταιρεία πρέπει να σας βρει μια εναλλακτική πτήση, ακόμα κι αν είναι με άλλη αεροπορική εταιρεία.

Τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών στην ΕΕ σημαίνουν ότι εάν η πτήση σας καθυστερήσει για δύο ή περισσότερες ώρες κατά την αναχώρηση, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να σας προσφέρει φροντίδα (γεύματα, αναψυκτικά και, εάν είναι απαραίτητο, διαμονή). Εάν αυτή η καθυστέρηση σημαίνει ότι φτάσετε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση μεγαλύτερη των 3 ωρών, μπορεί επίσης να δικαιούστε οικονομική αποζημίωση.

Μπορώ να ζητήσω αποζημίωση εάν η πτήση μου ακυρωθεί ή καθυστερήσει;

Ενδέχεται να μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση εάν η πτήση σας φτάσει στον προορισμό της με καθυστέρηση μεγαλύτερη των τριών ωρών. Το ποσό βασίζεται στο πόσο μακριά πετάτε.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο της ΕΕ , ισχύουν τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών της ΕΕ:

  • Εάν η πτήση σας είναι εντός της ΕΕ και εκτελείται είτε από αεροπορική εταιρεία της ΕΕ είτε από αεροπορική εταιρεία εκτός ΕΕ
  • Εάν η πτήση σας φτάνει στην ΕΕ από χώρες εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία της ΕΕ
  • Εάν η πτήση σας αναχωρεί από την ΕΕ προς χώρα εκτός ΕΕ που εκτελείται από αεροπορική εταιρεία της ΕΕ ή εκτός ΕΕ
  • Εάν δεν έχετε ήδη λάβει προνόμια (αποζημίωση, αλλαγή δρομολογίου, βοήθεια από την αεροπορική εταιρεία) για προβλήματα που σχετίζονται με πτήσεις για αυτό το ταξίδι σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία μιας χώρας εκτός ΕΕ

Πώς να διεκδικήσετε αποζημίωση

Θα πρέπει να ζητήσετε αποζημίωση απευθείας από την αεροπορική εταιρεία αντί να χρησιμοποιήσετε μια διαδικτυακή υπηρεσία αποζημίωσης πτήσεων. Τα τρίτα μέρη θα λάβουν ένα ποσοστό του ποσού της απαίτησής σας σε αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες τους, έτσι θα λάβετε λιγότερα χρήματα.

Αναζητήστε τον ιστότοπο της αεροπορικής σας εταιρείας ή καλέστε το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της για να λάβετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την αποζημίωση που δικαιούστε.

Παρόλο που μπορείτε να διεκδικήσετε αποζημίωση σε μετρητά σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό δεν ισχύει όταν οι ακυρώσεις ή οι καθυστερήσεις αποδίδονται σε «έκτακτες περιστάσεις» – πράγματα πέρα ​​από τον έλεγχο της αεροπορικής εταιρείας, όπως ακραία καιρικά φαινόμενα.

Τι συμβαίνει εάν μια αεροπορική εταιρεία δεν μπορεί να σας μεταφέρει την ίδια ημέρα;

Όταν μια καθυστέρηση πτήσης απαιτεί διανυκτέρευση, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να κανονίσει και να καλύψει το κόστος διαμονής των επιβατών, συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς από και προς το κατάλυμα.

Εάν πρέπει να κάνετε τις δικές σας ρυθμίσεις ταξιδιού και διαμονής σε περίπτωση ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης πτήσης, η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να επιστρέψει το εύλογο κόστος.

Θα πρέπει να κρατήσετε αντίγραφα όλων των αποδείξεων και να κλείσετε το φθηνότερο εναλλακτικό εισιτήριο και το φθηνότερο διαθέσιμο ξενοδοχείο, ώστε η αεροπορική εταιρεία να διευκολύνει την απαίτησή σας.

Τι συμβαίνει εάν η πτήση σας καθυστερήσει για τρεις ή περισσότερες ώρες;

Δικαιούστε βοήθεια, όπως κουπόνια τροφίμων, εάν η πτήση σας καθυστερήσει περισσότερο από δύο ώρες.

Δικαιούστε επίσης αποζημίωση εάν η πτήση σας φτάσει με καθυστέρηση μεγαλύτερη από τρεις ώρες και η αεροπορική εταιρεία φταίει λόγω γεγονότων όπως τεχνικές δυσκολίες ή υπερκράτηση.

Οι επιβάτες μπορούν επίσης να λάβουν πλήρη επιστροφή χρημάτων εάν καθυστερήσουν περισσότερο από πέντε ώρες και δεν θέλουν πλέον να ταξιδέψουν.

Είναι απίθανο να λάβετε αποζημίωση εάν η καθυστέρηση οφείλεται σε κάτι εκτός ελέγχου της αεροπορικής εταιρείας, για παράδειγμα, κακές καιρικές συνθήκες ή κίνδυνο για την ασφάλεια .

Τι βοήθεια παρέχουν οι αεροπορικές εταιρείες;

Δείτε τι παρέχουν συνήθως οι αεροπορικές εταιρείες βοήθειας σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσης:

  • Αναψυκτικά και γεύματα: μια λογική ποσότητα φαγητού και ποτού (συχνά με τη μορφή κουπονιών)
  • Επικοινωνία: Οι αεροπορικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν μέσα επικοινωνίας, όπως πρόσβαση σε τηλεφωνικές κλήσεις ή email, για να ενημερώνουν τους επιβάτες για την καθυστέρηση και τα δικαιώματά τους.
  • Διαμονή: Εάν η καθυστέρηση απαιτεί διανυκτέρευση, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να κανονίσουν και να πληρώσουν για τη διαμονή και τη μεταφορά μεταξύ του αεροδρομίου και του καταλύματος.
  • Εναλλακτική μεταφορά ή επιστροφή χρημάτων: Οι επιβάτες μπορούν να επιλέξουν μεταξύ επανακράτησης σε εναλλακτική πτήση ή επιστροφής χρημάτων.

Εάν η αεροπορική σας εταιρεία δεν μπορεί να κανονίσει βοήθεια, μπορείτε να πληρώσετε για αυτό και να διεκδικήσετε το κόστος αργότερα. Σε αυτή την περίπτωση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συμβουλεύει τους ανθρώπους να κρατούν αποδείξεις και να ξοδεύουν μόνο τα απαραίτητα.

Τι γίνεται αν δεν είμαι σε πτήση ΕΕ / Ηνωμένου Βασιλείου;

Εάν δεν ταξιδέψατε με πτήση που ρυθμίζεται από την ΕΕ ή το Ηνωμένο Βασίλειο, δεν θα καλύπτεστε από το σύστημα αποζημίωσης για καθυστέρηση πτήσης ΗΒ/ΕΕ.

Ωστόσο, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες έχουν συμβατική υποχρέωση να προσφέρουν στους επιβάτες τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ μεταγενέστερης πτήσης, εναλλακτικής μεταφοράς ή επιστροφής χρημάτων.

Εάν η Σύμβαση του Μόντρεαλ καλύπτει την αεροπορική σας εταιρεία, ενδέχεται να μπορείτε να διεκδικήσετε τυχόν απώλειες που προκαλούνται από καθυστέρηση. Η Σύμβαση του Μόντρεαλ είναι μια συνθήκη που διέπει την ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών σε περίπτωση ατυχημάτων κατά τη διάρκεια διεθνών πτήσεων. Ιδρύθηκε το 1999 και θέτει τυποποιημένους κανόνες για τραυματισμό ή θάνατο επιβατών, απώλεια ή ζημιά αποσκευών και απώλεια ή καθυστέρηση φορτίου. Η σύμβαση ορίζει ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι αυστηρά υπεύθυνες για αποδεδειγμένες ζημίες μέχρι ένα συγκεκριμένο χρηματικό όριο, εκτός εάν μπορούν να αποδείξουν ότι το συμβάν δεν οφείλεται σε αμέλειά τους ή ότι προκλήθηκε αποκλειστικά από τρίτο μέρος. Ελέγξτε τη λίστα της Σύμβασης του Μόντρεαλ για να δείτε εάν καλύπτεστε. Το συμβόλαιο ταξιδιωτικής ασφάλισής σας μπορεί επίσης να προσφέρει περιορισμένη κάλυψη για καθυστερήσεις, επομένως αξίζει να τσεκάρετε τους Όρους και τις Προϋποθέσεις.

Τι θα συμβεί αν έκανα κράτηση για ένα πακέτο διακοπών ή με έναν ταξιδιωτικό πράκτορα;

Όλες οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες στην ΕΕ πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες προστασίας των καταναλωτών. Το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Κέντρων Καταναλωτών δηλώνει: «Εάν κάνετε κράτηση για διακοπές, ενοικιάσεις αυτοκινήτου, διαμονής ή πτήσης στην ΕΕ, τη Νορβηγία ή την Ισλανδία και αντιμετωπίσετε προβλήματα, τα δικαιώματα των καταναλωτών σας είναι εκεί για να σας προστατεύσουν.

Εάν η πτήση σας ακυρωθεί, οι αποσκευές σας χαθούν, η κρουαζιέρα σας δεν κυλήσει ομαλά ή χάσετε τη σιδηροδρομική σας σύνδεση, η νομοθεσία της ΕΕ θα σας εξασφαλίσει αποζημίωση».

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ταξιδιωτικές εταιρείες που παρέχουν πακέτα που περιλαμβάνουν πτήση και πωλούνται σε πελάτες πρέπει να προστατεύουν τα χρήματά σας μέσω του συστήματος ATOL.

Η ABTA παρέχει επίσης οικονομική προστασία στους καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου που κάνουν κράτηση για διακοπές μέσω των μελών της ABTA. Αυτή η προστασία διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές λαμβάνουν επιστροφές χρημάτων ή βοήθεια σε περίπτωση που η ταξιδιωτική τους εταιρεία σταματήσει να λειτουργεί.

Τα πακέτα διακοπών και οι κρατήσεις με πρακτορείο μπορούν να προσφέρουν στους ταξιδιώτες επιπλέον επιβεβαίωση και εξυπηρέτηση πελατών.

«Η κράτηση μέσω ενός επαγγελματία πράκτορα σάς δίνει την ασφάλεια ότι προστατεύεστε σε περίπτωση οποιωνδήποτε αλλαγών στο ταξίδι σας», λέει η Sarah Davies, ταξιδιωτική σύμβουλος της Life Begins with Travel.

«Ακόμα και μόνο για να έχεις κάποιον στο τηλέφωνο για να σε καθοδηγήσει στη διαδικασία».

Η Davies εξηγεί ότι πολλές διαδικτυακές ταξιδιωτικές εταιρείες δεν είναι μέλη της ABTA, επομένως είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι επιλέγετε μια εταιρεία με προστασία ABTA και ATOL “ώστε να μην καταλήξετε να πληρώσετε από την τσέπη σας και να ξέρετε ότι λάβετε τη βοήθεια που χρειάζεστε”.

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ