5 απορίες για τις πτήσεις

Χιλιάδες επιβάτες αεροπορικών εταιρειών σε όλη την Ευρώπη ξύπνησαν σήμερα το πρωί σε λάθος προορισμό –ακόμα και σε λάθος χώρα– αφού η καταιγίδα Isha προκάλεσε όλεθρο στις πτήσεις, με δεκάδες ακυρώσεις, εκτροπές και μετακινήσεις στη Δυτική Ευρώπη.

Συνήθως είναι ο πιο γρήγορος τρόπος μετακίνησης από προορισμό σε προορισμό, αλλά για όσους ταξίδευαν από και προς την Ιρλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο χθες το βράδυ, οι πτήσεις έγιναν οδύσσεια. Τα αεροδρόμια της Ιρλανδίας και του Ηνωμένου Βασιλείου επλήγησαν σοβαρά από την καταιγίδα, με ριπές έως και 90 mph να κόβουν τους διαδρόμους προσγείωσης.

Πολλά αεροσκάφη που κατευθύνονταν δυτικά εκτράπηκαν σε ασφαλέστερες προσγειώσεις στην ηπειρωτική Ευρώπη, έχοντας συχνά πετάξει στον προορισμό τους πριν αποτύχουν να προσγειωθούν. Η Ryanair επηρεάστηκε ιδιαίτερα, καθώς η βάση της είναι το Δουβλίνο, όπου ακυρώθηκαν 166 εισερχόμενες και εξερχόμενες πτήσεις την Κυριακή, σύμφωνα με τον Kevin Cullinane, επικεφαλής του ομίλου επικοινωνιών στην daa, τον φορέα εκμετάλλευσης του αεροδρομίου του Δουβλίνου.

Το αεροδρόμιο είδε επίσης 36 εκτροπές πτήσεων και 34 περιστροφές – όπου τα αεροπλάνα εγκαταλείπουν την προσγείωση κατά τη διάρκεια της διαδικασίας και αποφασίζουν να «πάνε γύρω» για άλλη μια προσπάθεια.

Οι αριθμοί εξηγούν τις σκηνές που εκτυλίχθηκαν καθώς αεροσκάφη προσπαθούσαν να ολοκληρώσουν τις πτήσεις τους από και προς την Ιρλανδία.

Αεροπλάνο αναπηδά κατά μήκος του διαδρόμου του Χίθροου κατά τη διάρκεια της καταιγίδας Gerrit

Μια πτήση της Ryanair από το Λανζαρότε, στα Κανάρια Νησιά, στο Δουβλίνο έφτασε σχεδόν μέχρι την ιρλανδική πρωτεύουσα, προτού στρίψει και εκτραπεί προς το Μπορντό της Γαλλίας, χωρίς να επιχειρήσει να προσγειωθεί.

Μια άλλη πτήση της Ryanair, η FR555, επρόκειτο να κάνει μια γρήγορη πτήση από το Μάντσεστερ στο Δουβλίνο. Αφού έκανε κύκλους κοντά σε ένα μοτίβο κράτησης, προσπάθησε να προσγειωθεί στο Δουβλίνο, αλλά έκανε ένα γύρο και τελικά εκτράπηκε προς το αεροδρόμιο Μποβέ στο Παρίσι . Αυτό που είναι συνήθως μια μισή ώρα πτήση έγινε δυόμισι ώρες.

Μια άλλη πτήση Μάντσεστερ-Δουβλίνο πηγαινοερχόταν μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας για περισσότερες από τρεις ώρες, φαινόταν να κάνει κύκλο αλλά εγκατέλειψε την προσγείωση στο Δουβλίνο, προσπάθησε να κατέβει στο έδαφος στο Μπέλφαστ (όπου έκανε ένα γύρο) και έκανε κύκλους πάνω από τη Γλασκώβη πριν προσγείωση τελικά στο Λίβερπουλ – μόλις 31 μίλια μακριά από το αεροδρόμιο αναχώρησης.
Ένα άλλο αεροσκάφος, που επρόκειτο να πραγματοποιήσει την ωριαία πτήση από το Shannon στο Εδιμβούργο, πέταξε μέχρι τη Σκωτία και στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς την Κολωνία, στη Γερμανία. Καθυστέρησε επίσης πολύ λόγω αναχώρησης από το Δουβλίνο στις 3.35 μ.μ. έφτασε στην Κολωνία γύρω στα μεσάνυχτα.

Μια πτήση της Lufthansa από το Μόναχο στο Δουβλίνο αναγκάστηκε να κάνει ένα γύρο και τελικά να επιστρέψει στο Μόναχο.


Το Cork, στην Ιρλανδία, είχε 13 ακυρώσεις την Κυριακή, καθώς και έξι εκτροπές.

Το Ηνωμένο Βασίλειο χτυπήθηκε επίσης άσχημα. Υπήρχαν πάνω από 100 πτήσεις στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με το NATS, τον φορέα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου.

«Η Isha έκανε αισθητή την παρουσία της στη νότια Αγγλία και την Ιρλανδία, όπου οι άνεμοι έπνεαν 70-75 mph, νοτιοδυτικοί, πράγμα που σήμαινε πλευρικούς ανέμους στα μεγάλα αεροδρόμιά μας στο νότο, με τη διάτμηση του ανέμου και τις αναταράξεις να προσθέτουν επιπλέον προκλήσεις για τα πληρώματα πτήσης», έγραψε σε μια ανάρτησή του ο Steve Fox, επικεφαλής των επιχειρήσεων δικτύου για το NATS.

«Και στο βόρειο τμήμα της χώρας, οι άνεμοι ήταν ακόμη πιο έντονοι, με ριπές άνω των 90 mph να δημιουργούν προβλήματα όχι μόνο στην αεροπορία αλλά στο σύνολο της υποδομής των μεταφορών.

«Καθώς τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου άρχισαν να γεμίζουν με αεροσκάφη είτε δεν μπορούσαν να αναχωρήσουν είτε εκτρέπονταν, όλο το βράδυ παρακολουθούσαμε την κατάσταση καθώς τα αεροσκάφη εκτρέπονταν από το Δουβλίνο στην Ντοβίλ, το Εδιμβούργο στην Κολωνία και οπουδήποτε αλλού στο Ηνωμένο Βασίλειο που επηρεάστηκε λιγότερο και ο χώρος ήταν ακόμα διαθέσιμος για τους πιλότους».

Υπήρξαν 44 ακυρώσεις στο Εδιμβούργο, σύμφωνα με εκπρόσωπο του αεροδρομίου, ο οποίος χαρακτήρισε τις επιχειρήσεις της Κυριακής «προκλητικές». Οκτώ πτήσεις αντικαταστάθηκαν.

Το Μάντσεστερ σημείωσε 14 ακυρώσεις, αλλά λιγότερες μετακινήσεις από άλλα αεροδρόμια λόγω της κατεύθυνσης των ριπών, σύμφωνα με εκπρόσωπο. «Είδαμε κάποιες πτήσεις με εκτροπή που έφευγαν από το Μάντσεστερ και κάποιες εκτροπής προς το Μάντσεστερ λόγω των συνθηκών σε άλλα αεροδρόμια, ιδιαίτερα στο Δουβλίνο», είπαν. Ένας αερομεταφορέας εσωτερικού, η Loganair, ακύρωσε όλες τις πτήσεις της χθες στο αεροδρόμιο.

Το αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου είχε 22 εκτροπές, αλλά μπόρεσε να λάβει πέντε πτήσεις από άλλα αεροδρόμια, σύμφωνα με εκπρόσωπο του αεροδρομίου. Το Στάνστεντ, βορειοανατολικά του Λονδίνου, επηρεάστηκε λιγότερο, με εννέα ακυρώσεις αλλά έλαβε 31 εκτροπές.

Μια πτήση της easyJet από την Αττάλεια της Τουρκίας στο Μάντσεστερ, έφτασε μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο πριν γυρίσει και κάνει ασφαλή προσγείωση στη Λυών της Γαλλίας.

Ένα αεροσκάφος προσπάθησε ακόμη και να προσγειωθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο αντί να συνεχίσει τη διαδρομή του. Η πτήση 718 της Ryanair από το Μάντσεστερ στη Βουδαπέστη εθεάθη να κατεβαίνει στα 1.200 πόδια στο Στάνστεντ πριν ανέβει ξανά και συνεχίσει προς τη Βουδαπέστη.

Οι ιστότοποι παρακολούθησης πτήσεων φωτίστηκαν με περίεργες διαδρομές και στροβιλισμούς, καθώς τα αεροπλάνα έκαναν κύκλους, περιμένοντας ένα ασφαλές παράθυρο για να προσγειωθούν – και μετά γύρισαν για να εκτραπούν κάπου σε άλλη χώρα.

Μέχρι το πρωί της Δευτέρας, τα κρουστικά φαινόμενα εμφανίζονταν, με αεροσκάφη εκτός θέσης διασκορπισμένα σε όλη την Ευρώπη. Υπήρξαν 29 ακυρώσεις στο Δουβλίνο μέχρι τις 8.30 π.μ., είπε ο Cullinene. Οι επιβάτες που επλήγησαν από την καταιγίδα θα απαλλαγούν από τα επιπλέον τέλη στάθμευσης, πρόσθεσε. Υπήρξε μόνο μία ακύρωση στο Cork σήμερα.

«Ο κόσμος θέλει δράμα»

Όπως συνηθίζεται όταν υπάρχει καταιγίδα στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο streamer αεροπορίας Jerry Dyer του Big Jet TV βρισκόταν στο Χίθροου, παρακολουθώντας τα αεροπλάνα να μπαίνουν το απόγευμα.

Αν και οι άνεμοι δεν είχαν φτάσει στο αποκορύφωμά τους, – ο Dyer σταμάτησε όταν σκοτείνιασε – συνέλαβε ωστόσο στην κάμερα αεροσκάφοι πάλευαν με τον άνεμο και έκαναν σκληρές προσπάθειες προσγείωσης – όπως μια πτήση της Aeromexico από την Πόλη του Μεξικού, που άρχισε να “ταλαντώνεται” καθώς προσγειώθηκε.

«Είναι σαν να οδηγείς ένα όχημα σε δυνατούς ανέμους, αντιμετωπίζεις τα πάντα», είπε στο CNN.

«Είναι πολύ ελεγχόμενο, ξέρουν τι κάνουν».

Πάνω από 350.000 άνθρωποι έχουν παρακολουθήσει τα πλάνα του από τη στιγμή που έκανε την εμφάνισή της η Isha.

«Οι άνθρωποι παρακολουθούν για ψυχαγωγία, αλλά παρακολουθούν επίσης κρυφά αν συμβαίνει κάτι – θέλουν δράμα», είπε.

Ένας άλλος streamer συγκέντρωσε πλάνα από κάθε γύρο στο αεροδρόμιο του Μπέρμιγχαμ.

Ένας πιλότος που προσγειώθηκε στο Χίθροου του Λονδίνου αργά το απόγευμα είπε στο CNN ότι πολέμησαν με ανέμους σχεδόν 90 κόμβων (104 mph) στα 3.000 πόδια, οι οποίοι έπεσαν στους 35 κόμβους (40 mph) στο επίπεδο του εδάφους.

«Το να φτάσει το αεροσκάφος με ασφάλεια στο έδαφος είναι μια τεράστια ομαδική προσπάθεια σε συνθήκες όπως χθες και δεν πιλοτάρει όλη αυτή η ομάδα το αεροσκάφος», είπε ο πιλότος, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, επειδή η αεροπορική τους εταιρεία δεν τους επιτρέπει να μιλήσουν για αυτό.

«Αυτό παρουσιάζει σημαντικές προκλήσεις όχι μόνο για τους πιλότους αλλά και για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που μεταφέρουν το αεροσκάφος στην τελική τους προσέγγιση. Ο άνεμος ήταν τόσο δυνατός χθες που είχαμε μια ταχύτητα εδάφους που θα μας έβλεπε, σε λιγότερο ακραίες συνθήκες, να μας προσπερνούσε ένα ελικόπτερο».

Πρόσθεσαν ότι η αντιμετώπιση καταστάσεων όπως αυτή είναι φυσιολογική.

«Αν και μπορεί να είναι συναρπαστικό και μερικές φορές αγχωτικό για τους επιβάτες, και ακόμη και διασκεδαστικό όταν το αφηγείται ο Τζέρι από το Big Jet TV, είναι όλα μέρος της δουλειάς μιας ημέρας για έναν πιλότο αεροπορικής εταιρείας. Εκπαιδευόμαστε για αυτά τα ακραία γεγονότα και σχεδιάζουμε την επιτυχία, αλλά εξετάζουμε και τα απρόοπτα μας με μεγάλη λεπτομέρεια. Χθες είχαμε προνοήσει για επαρκή καύσιμα για πρόσθετη προσέγγιση εάν χρειαζόταν, επιπλέον κράτημα, ακόμη και εκτροπή σε αεροδρόμιο όπου ο άνεμος δεν ήταν τόσο οξύς», είπαν.

“Η ασφάλεια δεν αφήνεται στην τύχη, έχει να κάνει με τον προγραμματισμό και τις επιλογές όταν μια προσγείωση δεν είναι εξασφαλισμένη στον προορισμό.”

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ