Η Ισπανία έχει προτείνει την απαγόρευση των πτήσεων μικρών αποστάσεων αλλά οι περιβαλλοντικές οργανώσεις δεν είναι ευχαριστημένες
καθώς έχουν επικρίνει την πρόταση ως «καθαρά συμβολική».

Η Ισπανία θέλει να απαγορεύσει τις πτήσεις μικρών αποστάσεων όταν υπάρχει εναλλακτική με τρένο που διαρκεί λιγότερο από 2,5 ώρες.

Η πρόταση προέρχεται από το κυβερνών Σοσιαλιστικό Κόμμα (PSOE) της Ισπανίας και το ακροαριστερό κόμμα Sumar, που κατέληξαν σε συμφωνία για το σχηματισμό μιας νέας προοδευτικής κυβέρνησης συνασπισμού τον περασμένο μήνα.

Το μέτρο αποσκοπεί στον περιορισμό των εκπομπών από γρήγορες εσωτερικές πτήσεις και στην ενθάρρυνση πιο βιώσιμων ταξιδιών, ως μέρος του σχεδίου δράσης για το κλίμα της Ισπανίας για το 2050.
Θα μπορούσε να επηρεάσει πτήσεις από πόλεις όπως το Αλικάντε, η Βαρκελώνη, η Σεβίλλη και η Βαλένθια προς τη Μαδρίτη. Ωστόσο, οι πτήσεις που χρησιμοποιούν την πρωτεύουσα για σύνδεση με διεθνή δρομολόγια δεν θα περιλαμβάνονται στην απαγόρευση.

Η Γαλλία εισήγαγε ένα παρόμοιο μέτρο νωρίτερα φέτος, αλλά οι περιβαλλοντολόγοι αμφισβήτησαν πόσο αποτελεσματικό είναι στη μείωση των πτήσεων.

Η Ισπανία πρόκειται να επιβάλει απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων;

Μένει να δούμε αν η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ. Ο συνασπισμός μεταξύ PSOE και Sumar δεν αρκεί για την πλειοψηφία, επομένως απαιτείται ακόμη υποστήριξη από μικρότερα περιφερειακά κόμματα, συμπεριλαμβανομένων των Καταλανών ανεξάρτητων.

Ο απερχόμενος πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ έχει προθεσμία έως τις 27 Νοεμβρίου για να συγκεντρώσει την πλειοψηφία, διαφορετικά θα διεξαχθούν νέες εκλογές τον Ιανουάριο του 2024.

Πώς θα μπορούσε η απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων να βοηθήσει το περιβάλλον;

Η κατάργηση των σύντομων πτήσεων όπου υπάρχει εναλλακτική σιδηροδρομική γραμμή έως και τεσσάρων ωρών θα εξοικονομήσει έως και 300.000 τόνους CO2 και 50.000 αεροπορικές επιχειρήσεις ετησίως, σύμφωνα με μια μελέτη που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα από την Ecologistas en Acción.

Η συνομοσπονδία περιβαλλοντικών ομάδων πρότεινε 11 αεροπορικές διαδρομές που θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από σιδηροδρομικά ταξίδια, περιορίζοντας τις εκπομπές CO2 της Ισπανίας από την εσωτερική αεροπορία κατά σχεδόν 10%.
Ωστόσο, η πρόταση της κυβέρνησης αποδυναμώνει αυτόν τον στόχο εστιάζοντας σε ταξίδια που μπορούν να πραγματοποιηθούν με τρένο σε λιγότερο από 2,5 ώρες.

Επίσης, δεν θα ισχύει για πτήσεις σύνδεσης με αεροδρόμια κόμβων – μια προειδοποίηση που οδήγησε την Ecologistas en Acción να χαρακτηρίσει την απαγόρευση ως ένα θεωρητικά «αστρικό μέτρο» που παραμένει «καθαρά συμβολικό» στην πράξη.

Η απαγόρευση μικρών αποστάσεων της Γαλλίας αποδείχθηκε εξίσου περιορισμένη, επηρεάζοντας μόνο τρεις διαδρομές πτήσεων.

Έχει η Ισπανία αρκετές σιδηροδρομικές συνδέσεις για να αντικαταστήσει τις πτήσεις μικρών αποστάσεων;

Τα ταξίδια με τρένο κερδίζουν δημοτικότητα στην Ισπανία , με το μερίδιο των σιδηροδρόμων στη διαδρομή Μαδρίτη-Βαλένθια ήδη στο 90% έναντι των πτήσεων , δήλωσε στην εφημερίδα Politico ο πρόεδρος της ισπανικής ένωσης αεροπορικών εταιρειών ALA Χαβιέρ Γκαντάρα.

Ωστόσο, δεν είναι πάντα εύκολο να αντικαταστήσετε τις πτήσεις μικρών αποστάσεων με ταξίδια με τρένο. Η πραγματοποίηση μιας διεθνούς σύνδεσης στο αεροδρόμιο Barajas της Μαδρίτης από μια πόλη όπως η Βαλένθια θα συνεπαγόταν τη μετάβαση σε ένα τρένο υψηλής ταχύτητας στον κεντρικό σταθμό της πρωτεύουσας και μετά τη μετάβαση σε μια περιφερειακή υπηρεσία.
Ως εκ τούτου, οι διεθνείς πτήσεις με σύνδεση δεν περιλαμβάνονται στην προτεινόμενη απαγόρευση, καθώς οι επιβάτες πιθανότατα απλώς θα επέλεγαν να συνδεθούν σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.

Η ισπανική αεροπορική εταιρεία Iberia υποστήριξε επίσης ότι η συχνότητα των τρένων που εξυπηρετούν μεγάλα αεροδρόμια επί του παρόντος δεν μπορεί να είναι ίδια με εκείνη των σύντομων πτήσεων εσωτερικού.

Η ALA υποστήριξε ότι, αντί να επιβάλει απαγόρευση, τα μεγάλα αεροδρόμια θα πρέπει να συνδέονται με το σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας για να δίνουν στους ταξιδιώτες την επιλογή μεταξύ πτήσεων και τρένων. Το δίκτυο επεκτείνεται γρήγορα, με το αεροδρόμιο Barajas να πρόκειται να συνδεθεί με αυτό έως το 2026.

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ