Photo Instagram: @webuildgroup

Η Ιταλία θέλει να κατασκευάσει τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο. Ωστόσο η γεωμορφολογία αλλά και η… μαφία μπορεί να το κάνουν δύσκολο.

Υπάρχει ένα δημοφιλές ρητό στα ιταλικά – παρόμοιο με το πώς χρησιμοποιούν οι Αγγλόφωνοι το «when hell freeze over» – που μεταφράζεται ως «Θα το κάνω όταν τελειώσει η γέφυρα στη Μεσσήνη».

Το όνειρο μιας γέφυρας που συνδέει την ηπειρωτική χώρα με τη Σικελία μέσω των Στενών της Μεσσήνης χρονολογείται από τους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν ο Πρόξενος Μέτελλος ένωσε βαρέλια και ξύλα για να μεταφέρει 100 πολεμικούς ελέφαντες από την Καρχηδόνα στη Ρώμη το 252 π.Χ., σύμφωνα με γραπτά του Πλίνιου του Πρεσβύτερου.

Έκτοτε, διάφορα σχέδια, συμπεριλαμβανομένης μιας βραχύβιας ιδέας για ένα τούνελ, ήρθαν και παρήλθαν – όπως το νερό κάτω από τη γέφυρα.

Εάν κατασκευαστεί, η γέφυρα στα Στενά της Μεσσήνης θα εκτείνεται σε δύο μίλια (3,2 χιλιόμετρα) και θα είναι η μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο.

Τώρα το τεράστιο έργο μηχανικής μπορεί να υλοποιηθεί, χάρη σε ένα διάταγμα που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι τον περασμένο μήνα, αφού ο υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι αναβίωσε ένα σχέδιο που προωθήθηκε τελευταία όταν ο Σίλβιο Μπερλουσκόνι ήταν πρωθυπουργός.

Το 2006, η προσφορά για την κατασκευή της γέφυρας κατακυρώθηκε σε μια κοινοπραξία υπό την ηγεσία της ιταλικής εταιρείας Salini Impregilo, που τώρα ονομάζεται WeBuild. Όταν η κυβέρνηση του Μπερλουσκόνι έπεσε εκείνη τη χρονιά, τα σχέδια για την κατασκευή της γέφυρας κατέρρευσαν με την κυβέρνησή του, αφού ο επόμενος πρωθυπουργός, Ρομάνο Πρόντι, το θεώρησε σπατάλη χρημάτων και κίνδυνο για το περιβάλλον.

Έκτοτε, διάφορες κυβερνήσεις προσπάθησαν να το αναβιώσουν και ο σημερινός κυβερνητικός συνασπισμός υπό τους Μελόνι, Σαλβίνι και Μπερλουσκόνι το έβαλε στη λίστα με τις προεκλογικές τους υποσχέσεις. Όταν ο Σαλβίνι έγινε υπουργός Μεταφορών, το έκανε προτεραιότητά του, στοιχηματίζοντας την κληρονομιά του στη γέφυρα.

Η WeBuild, η οποία εξακολουθεί να έχει την ανάθεση της προσφοράς στα χαρτιά, μήνυσε την κυβέρνηση για παραβίαση της σύμβασης μετά την παύση του έργου, αλλά παραμένει η πιο πιθανή εταιρεία να επιστραφεί η δουλειά παρά τις «εκδηλώσεις ενδιαφέροντος από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας », είπε ο Σαλβίνι στην Ένωση Ξένων Τύπου στη Ρώμη τον Μάρτιο όταν παρουσίασε το σχέδιο.

«Αυτοί που κέρδισαν τον διαγωνισμό του 2006 είναι αυτοί που πιθανότατα θα συνεχίσουν με την τελική έκδοση του έργου», είπε, χωρίς να κατονομάσει άμεσα το WeBuild.

Ο διευθυντής μηχανικών του WeBuild, Michele Longo, προσκλήθηκε στο κοινοβούλιο για να μιλήσει για το ανανεωμένο σχέδιο στις 18 Απριλίου.
«Η γέφυρα πάνω από το Στενό της Μεσσήνης είναι ένα έργο που μπορεί να σπάσει αμέσως. Μόλις αποκατασταθεί και ενημερωθεί η σύμβαση, το έργο μπορεί να ξεκινήσει», είπε ο Λόνγκο στο κοινοβούλιο. «Ο εκτελεστικός σχεδιασμός αναμένεται να διαρκέσει οκτώ μήνες, ενώ ο χρόνος που απαιτείται για την κατασκευή της γέφυρας θα είναι λίγο περισσότερο από έξι χρόνια».

Το κόστος του έργου είναι 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ (4,96 δισεκατομμύρια δολάρια) μόνο για τη γέφυρα και 6,75 δισεκατομμύρια ευρώ (7,4 δισεκατομμύρια δολάρια) για την υποδομή για την υποστήριξή του και στις δύο πλευρές, η οποία περιλαμβάνει την αναβάθμιση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, την κατασκευή τερματικών σταθμών και την προετοιμασία των εργασιών στο έδαφος και στον βυθό της θάλασσας για «μείωση υδρογεωλογικών κινδύνων» κατά την κατασκευή, σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάστηκε στο υπουργείο Μεταφορών.

Από το 1965, 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ (1,3 δισεκατομμύρια δολάρια) σε δημόσιους πόρους έχουν ήδη δαπανηθεί σε μελέτες σκοπιμότητας, σύμφωνα με το ιταλικό υπουργείο Οικονομικών. Ο Σαλβίνι λατρεύει να λέει ότι θα κοστίσει περισσότερο «να μην χτιστεί η γέφυρα παρά να χτιστεί».

Γραμμές σφαλμάτων και ο όχλος

Τα σχέδια μπορεί να φαίνονται καλά προχωρημένα, αλλά οι προκλήσεις είναι πολύπλοκες.

Η Νότια Ιταλία είναι επιρρεπής στη διαφθορά με δύο μεγάλα συνδικάτα του οργανωμένου εγκλήματος – την Καλαβρική «Ndrangheta και τη Σικελική Κόζα Νόστρα – που διαπρέπουν σε διεισδυτικά κατασκευαστικά έργα.

Η πρόσφατη σύλληψη του προϊσταμένου της Cosa Nostra, Matteo Messina Denaro, μετά από 30 χρόνια στο λαιμό στη Σικελία αντιπροσώπευε μια νίκη.

Ο Ντενάρο ήταν ενάντια στο χτίσιμο της γέφυρας, όπως και ορισμένα άλλα αφεντικά του όχλου, σύμφωνα με μαρτυρίες πληροφοριοδοτών που συνέβαλαν στη σύλληψη του Ντενάρο, εν μέρει επειδή τα συνδικάτα του οργανωμένου εγκλήματος τρέφονται με τη φτώχεια και την υπανάπτυξη.

Παρόλα αυτά, οι φόβοι παραμένουν. Μια μελέτη κατά της μαφίας από τη δεξαμενή σκέψης Nomos Center που δημοσιεύθηκε πριν από 20 χρόνια και τώρα ενημερώνεται, προειδοποίησε ότι μέρη του έργου, όπως οι μεταφορές και η προμήθεια, θα μπορούσαν να πέσουν υπό εγκληματικό έλεγχο, καθώς και η πιθανότητα οι τοπικοί όχλοι να απαιτήσουν χρήματα προστασίας .

Ο Σαλβίνι υποβάθμισε τις ανησυχίες. «Δεν φοβάμαι την εγκληματική διείσδυση», είπε πρόσφατα στο κοινοβούλιο, «θα είμαστε σε θέση να εγγυηθούμε ότι οι καλύτερες ιταλικές, ευρωπαϊκές και παγκόσμιες εταιρείες εργάζονται εκεί. Θα υπάρχουν εποπτικοί φορείς στους οποίους εργαζόμαστε για κάθε ευρώ που επενδύεται στη γέφυρα».

Υπάρχουν επίσης γεωφυσικά προβλήματα που μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν.

Το Στενό της Μεσσήνης βρίσκεται κατά μήκος μιας γραμμής ρήγματος όπου ένας σεισμός 7,1 βαθμών το 1908, σκότωσε περισσότερους από 100.000 ανθρώπους και προκάλεσε τσουνάμι που κατέστρεψαν τις παράκτιες περιοχές και στις δύο πλευρές της Καλαβρίας και της Σικελίας. Παραμένει το πιο θανατηφόρο καταγεγραμμένο σεισμικό γεγονός στην Ευρώπη μέχρι σήμερα.

Τα νερά, επίσης, είναι ταραγμένα. Τα ρεύματα είναι τόσο ισχυρά που συχνά αφαιρούν τα φύκια από τον βυθό της θάλασσας και αλλάζουν κάθε έξι ώρες, σύμφωνα με τη NASA, η οποία σημειώνει ότι τα σχέδια ισχυρών κυμάτων είναι ορατά από το διάστημα.

Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο της WeBuild, το οποίο είναι το μόνο υπό εξέταση επί του παρόντος, καθώς οι προσφορές δεν έχουν ανοίξει, και μπορεί να μην έχουν ανοιχτεί, το κατάστρωμα της γέφυρας θα κατασκευαστεί για να αντέχει ανέμους έως και 300 χιλιομέτρων την ώρα – και θα μπορούσε να παραμείνει ανοιχτό στην κυκλοφορία με άνεμοι έως και 150 χιλιόμετρα την ώρα.

Θα υπήρχαν τρεις λωρίδες οχημάτων προς κάθε κατεύθυνση – δύο για κυκλοφορία και μία για έκτακτη ανάγκη, με γραμμές τρένου στη μέση. Σύμφωνα με το τρέχον σχέδιο, 6.000 αυτοκίνητα και φορτηγά θα μπορούσαν να περνούν κάθε ώρα και 200 ​​τρένα θα μπορούσαν να περνούν κάθε μέρα.
Η γέφυρα θα είναι περίπου 74 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας και θα επιτρέπει ένα κανάλι πλοήγησης 600 μέτρων, επιτρέποντας τη διέλευση φορτηγών πλοίων και ακόμη και των ψηλότερων κρουαζιερόπλοιων. Θα ήταν επίσης σχεδιασμένο για να αντέχει σε σεισμό 7,5 Ρίχτερ.

Μόνο η κατασκευαστική φάση θα συνεισέφερε 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ στο εθνικό ΑΕΠ και θα απασχολούσε 100.000 ανθρώπους και 300 προμηθευτές, είπε ο Longo στο κοινοβούλιο, προσθέτοντας ότι «οι περισσότεροι από αυτούς τους ανθρώπους θα προέρχονταν από τις περιοχές της Σικελίας και της Καλαβρίας όπου τα ποσοστά ανεργίας είναι υψηλά».

Σχετικά με τις γεωγραφικές προκλήσεις, ο Longo είπε στο CNN ότι είναι «ένα από τα πιο δυναμικά στενά του νερού οπουδήποτε ανάμεσα στα βάθη και τα ρεύματα, αλλά είναι επίσης μια από τις πιο μελετημένες περιοχές. Υπάρχουν εκατομμύρια σελίδες μελετών αφιερωμένες σε αυτόν τον τομέα. Τα έχουμε διαβάσει όλα». Σχετικά με τους κινδύνους εμπλοκής του οργανωμένου εγκλήματος είπε ότι «τίποτα δεν είναι αδύνατο, αλλά αυτό είναι χαμηλού κινδύνου».

«Καταστροφικό» για την άγρια ​​ζωή

Οι περιβαλλοντολόγοι υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι η γέφυρα θα ήταν καταστροφική για το έδαφος και την άγρια ​​ζωή.

«Στο στενό της Μεσσήνης, ένα πολύ σημαντικό μέρος διέλευσης για πτηνά και θαλάσσια θηλαστικά, συγκεντρώνεται μια από τις υψηλότερες συγκεντρώσεις βιοποικιλότητας στον κόσμο», λέει ένας εκπρόσωπος της ομάδας Legambiente, προσθέτοντας ότι η γέφυρα – τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά κατασκευή – θα διαταράξει τις μεταναστευτικές διαδρομές μεταξύ Αφρικής και Ευρώπης.

Το Παγκόσμιο Ταμείο Άγριας Ζωής έχει επίσης εκστρατεύσει κατά της αναβίωσης του έργου. «Ολόκληρη η περιοχή του Στενού της Μεσσήνης είναι προστατευόμενη περιοχή βάσει της Οδηγίας της ΕΕ για τους Οικοτόπους», δήλωσε ο διευθυντής Θεσμικών Σχέσεων του WWF, Στέφανο Λέντσι. Πίσω το 2006, προτού το σχέδιο καταργηθεί, η ομάδα ετοίμαζε μήνυση για να προσπαθήσει να το σταματήσει για παραβίαση προστατευόμενων περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι περιβαλλοντικές ομάδες υποστηρίζουν ότι το μισάωρο φέρι είναι η λιγότερο ενοχλητική διαδρομή.

Ο αντίκτυπος μετά τη γέφυρα στην οικονομία θα ήταν αναμφισβήτητα υψηλός, επιμένει ο Salvini, λέγοντας ότι φορτηγά πλοία από την Ασία θα μπορούσαν να ελλιμενιστούν στη Σικελία και αυτά τα αγαθά θα μπορούσαν να μεταφερθούν με τρένα υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη, μόλις κατασκευαστούν σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας στη Σικελία – αν και δεν υπάρχουν επί του παρόντος.

Η κοινή γνώμη και στις δύο πλευρές των στενών παραμένει μικτή, με εκείνους που είναι σε θέση να ευημερήσουν μέσω του αυξημένου εμπορίου και του ευκολότερου τουρισμού γενικά να το υποστηρίζουν και εκείνους που δεν τους πειράζει να κρατήσουν τη Σικελία σε μεγάλο βαθμό απομονωμένη εναντίον της.

Η γέφυρα δεν ήταν ποτέ τόσο κοντά στο να κατασκευαστεί όσο τώρα, αφού η Μελόνι υπέγραψε το διάταγμα για να ανοίξει ο δρόμος για να τεθούν σε εφαρμογή συγκεκριμένα σχέδια. Το διάταγμα θα γίνει νόμος τον Ιούνιο και ο Σαλβίνι είπε ότι ελπίζει να ξεπεράσει τον Ιούλιο του 2024.

Τα στενά της Μεσσήνης εξομοιώνονται εδώ και καιρό με ταραγμένα νερά. Ο Όμηρος δημιούργησε εκεί για κάποιο λόγο το άντρο των θαλάσσιων τεράτων για τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη. Και ενώ τα μόνα τέρατα μπορεί να είναι οικολογικά και εγκληματικά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ανεξάρτητα από το πότε θα συμβεί, το όνειρο ορισμένων να χτίσουν τη γέφυρα στη Μεσσήνη δεν θα σταματήσει μέχρι να τελειώσει.

Πηγή: cnn travel

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ