Τα κόλπα στο σχεδιασμό των αεροδρομίων

Εσείς ξέρατε ότι τα αεροδρόμια κρύβουν μυστικά πίσω από το σχεδιασμό τους με σκοπό να επηρεάζουν τους ταξιδιώτες και να τους έχουν ήρεμους, ήσυχους – και έτοιμους για να ψωνίσουν; Δείτε πως!

Το 1995, ο Γάλλος ανθρωπολόγος Marc Auge χαρακτήρισε το αεροδρόμιο ως
“non-place” ή “μη μέρος” στα ελληνικά. Τα λεγόμενα «μη μέρη» θεωρητικά στερούνται ταυτότητας -ομοιόμορφος σχεδιασμός που παραμένει ο ίδιος ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται (σκεφτείτε για παράδειγμα τα McDonalds). Σύμφωνα τον ορισμό του, τα αεροδρόμια είναι αρχιτεκτονικές μηχανές, σχεδιασμένες με μόνο σκοπό να μετακινούνται οι επιβάτες από τον ένα τόπο στον άλλο.

αεροδρόμιο Ζυρίχη
Αεροδρόμιο Ζυρίχης, Ελβετία

Τα αεροδρόμια επηρεάζουν ψυχολογικά τους ταξιδιώτες

Το BBC αναφέρει όμως σε αφιέρωμά του, ότι κάθε πτυχή της δομής και της διάταξης ενός αεροδρομίου είναι σχεδιασμένη στρατηγικά, και παρόλο που το αεροδρόμιο είναι “μη μέρος”, είναι εξαιρετικά σημαντικό σε ψυχολογικό επίπεδο. Μόλις εισέλθετε, χάνετε την αυτονομία σας, είστε υποχρεωμένοι να επιδείξετε ταυτότητα και με τη συγκατάθεσή σας πρέπει να υποστείτε σωματικό έλεγχο… Σε κάποιο βαθμό, θα μπορούσατε να υποστηρίξετε ότι παραιτείστε από την ελεύθερη βούλησή σας, καθώς βρίσκεστε μέσα σε ένα άγνωστο περιβάλλον μέχρι την τελική σας πύλη.

Ο στόχος λοιπόν είναι ο καθησυχασμός των επιβατών για αυτόν τον υποσυνείδητο φόβο, για να μην αναφέρουμε το άγχος και το στρες που προκαλείται από χαμένες βαλίτσες, καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων, ή ακόμη και μόνο η ιδέα του ταξιδιού με αεροπλάνο, που σε κάποιους προκαλεί φόβο. Γι′ αυτό λοιπόν “κρύβονται” κάποια κόλπα στο σχεδιασμό των αεροδρομίων. Και μιας και μιλάμε για αεροδρόμια εμείς σας βρήκαμε τα 10 καλύτερα του κόσμου!

Τα κόλπα των αεροδρομίων

Wayfinding

Πρώτο και βασικό είναι το λεγόμενο “wayfinding” (βρίσκοντας τον δρόμο) όπου χρησιμοποιούνται σημάνσεις για να οδηγηθούν γρήγορα οι ταξιδιώτες στην πύλη τους χωρίς να αντιλαμβάνονται τον συνωστισμό. «Το τέλειο αεροδρόμιο είναι αυτό στο οποίο καθοδηγούμαστε φυσικά από τον περιβάλλοντα χώρο», λέει ο Alejandro Puebla, σχεδιαστής αεροδρομίων στην Jacobs. Για παράδειγμα τα χρώματα και τα σχήματα σημείων που διαφέρουν από τερματικό σταθμό σε τερματικό σταθμό, τα διαφορετικά μοτίβα στις μοκέτες, ακόμα και τα μεγάλα έργα τέχνης χρησιμεύουν ως σημάδια για να βοηθούν τον προσανατολισμό. Έτσι, εάν ποτέ περπατάτε μέσα στο αεροδρόμιο και ξαφνικά αισθανθείτε ότι πηγαίνετε λάθος, πιθανότατα έχει κάνει υποσυνείδητα τη δουλειά του το wayfinding.

Έλεγχος ασφαλείας στα αεροδρόμια

Σωματικός έλεγχος και ασφάλεια

Μια ακόμη αγχωτική διαδικασία είναι ο σωματικός έλεγχος όπου έχει γίνει ακόμα χειρότερος από την 11η Σεπτεμβρίου και μετά. Σε αυτό το σημείο δίνετε τη συγκατάθεσή σας για σωματικό έλεγχο, ενώ είστε υποχρεωμένοι να δείξετε τα προσωπικά σας αντικείμενα που έχετε στις αποσκευές και τις τσάντες σας ή να μοιραστείτε άλλα προσωπικά δεδομένα. Οι επιβάτες ακόμα μετατρέπονται σε υπαλλήλους ασφαλείας που προωθούν την υποβολή ολοκληρωμένης επιτήρησης, άμα σκεφτεί κανείς ότι σημάνσεις σε όλα τα αεροδρόμια των ΗΠΑ υπενθυμίζουν συνεχώς στους επιβάτες ότι είναι «η τελευταία γραμμή άμυνας κατά των τρομοκρατών» και τους προτρέπουν με μότο όπως «αν δείτε κάτι, πείτε κάτι» και άλλα τέτοια. Έρευνες όμως έχουν δείξει ότι τελικά αυτές οι παραπάνω διαδικασίες
δεν τους κάνουν τελικά να αισθάνονται πιο ασφαλείς, όπως θα έπρεπε κανονικά.

Εμπορικά καταστήματα

Και ο λόγος που οι σχεδιαστές αεροδρομίων θέλουν να νιώθετε ασφαλείς, είναι ώστε αργότερα να εστιάσετε… στα ψώνια! Σε αυτό το σημείο είναι που οι ταξιδιώτες μετατρέπονται στρεσαρισμένοι επιβάτες σε «πολύτιμους πελάτες».

Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι τα εμπορικά είναι πάντα τοποθετημένα ανάμεσα στον έλεγχο και την πύλη, αφού θέλουν οι επιβάτες να είναι πάντα αναγκασμένοι να περνάνε από εκεί για να φτάσουν στο αεροπλάνο. Δεν είναι τυχαίο και ότι πολλά καταστήματα είναι τοποθετημένα στα δεξιά, γιατί πολλοί είναι δεξιόχειρες και τείνουν να κοιτούν περισσότερο προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο λόγος που πέφτει τόση σκέψη στον σχεδιασμό των καταστημάτων είναι γιατί οι επιβάτες των αεροπλάνων είναι οι τέλειοι πελάτες, αφού τις περισσότερες φορές έχουν χρόνο να “σκοτώσουν” και όλο και κάποια ψώνια της τελευταίας στιγμής θα χρειαστεί να κάνουν. Έτσι τη λεγόμενη «χρυσή ώρα» του ταξιδιού -όπου δεν έχεις πουθενά αλλού να πας παρά να περιφέρεσαι στα καταστήματα μέχρι να έρθει η ώρα να φτάσεις στην πύλη για την αναχώρηση- πολλά αεροδρόμια προσπαθούν να την εκμεταλλευτούν μέχρι και το τελευταίο λεπτό.

αεροδρόμιο Μόναχο
Αεροδρόμιο Μονάχου, Γερμανία

Το μέλλον των αεροδρομίων

Πολλά είναι τα αεροδρόμια που έχουν καταφέρει να γίνουν από «μη μέρος», σε ένα ξεχωριστό μέρος. Τι εννοούμε; Αναφερόμαστε σε αυτά τα αεροδρόμια που θες να τα επισκεφτείς ακόμη και αν δεν χρειάζεται να πετάξεις, όπως για παράδειγμα το Jewel Changi στη Σιγκαπούρη! Αυτά τα αεροδρόμια παρέχουν μεγάλο πλήθος δραστηριοτήτων όπως για παράδειγμα σινεμά και παγοδρόμιο και υπέροχο σχεδιασμό που τα κάνουν το απόλυτο place to be!

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ