Ήταν 15 Ιανουαρίου του 2009 όταν παραλίγο να συνέβη μια τραγωδία στις ΗΠΑ όταν αεροσκάφος της US Airways με 150 επιβάτες και 5μελές πλήρωμα κατέπεσε στον ποταμό Χάντσον της Νέας Υόρκης. Το περιστατικό έχει μείνει γνωστό ως «το θαύμα στον ποταμό Χάντσον» χάρη στον κυβερνήτη του Airbus.

Όταν κάποιος κοιτάξει πίσω εκείνη την ημέρα που η πτήση της US Airways (από το 2015 έχει συγχωνευτεί με την American Airlines) απογειώθηκε από το αεροδρόμιο LaGuardia της Νέας Υόρκης για να προσγειωθεί στον ποταμό Χάντσον λίγο μετά, ήταν πράγματι ένα από εκείνα τα περιστατικά που προκαλούν τόσα πολλά συναισθήματα – από έκπληξη για το πώς τα γεγονότα εκτυλίχθηκαν με απόλυτο σεβασμό στον κυβερνήτη που αποφάσισε και έφερε εις πέρας αυτή την απίστευτη προσθαλάσσωση. Στη 15η επέτειό του, θα θυμηθούμε το απίστευτο περιστατικό, γνωστό πλέον ως «Θαύμα στο Χάντσον».

Πτήση US 1549

Η πτήση 1549 της US Airways απογειώθηκε από το αεροδρόμιο LaGuardia της Νέας Υόρκης για το Charlotte της Βόρειας Καρολίνας. Διοικητής της πτήσης ήταν ο κυβερνήτης Chesley Sullenberger μαζί με τον πρώτο αξιωματικό Jeffrey Skiles.

Ο καιρός ήταν καθαρός την ημέρα της πτήσης, στις 15 Ιανουαρίου 2009, και δεν υπήρχε τίποτα που να υποδηλώνει κάτι κακό εκείνο το απόγευμα. Όμως τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν αργότερα θα έβαζαν σε δοκιμασία τις χιλιάδες ώρες εμπειρίας και των δύο πιλότων.

Λίγο μετά την απογείωση του Airbus A320, χτύπησε ένα σμήνος πουλιών περίπου στα 3.000 πόδια. Το αεροπλάνο ήταν περίπου 4,5 μίλια από το αεροδρόμιο. Η πρόσκρουση, ωστόσο, προκάλεσε ένα από εκείνα τα σπάνια σενάρια στα οποία έκλεισαν και οι δύο κινητήρες του αεροσκάφους.


Με το αεροπλάνο να έχει μόλις ένα ανεμόπτερο και σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος, ο καπετάνιος Sully άρχισε να αξιολογεί τις επιλογές του. Αφού διαπίστωσαν ότι η επιστροφή στη LaGuardia ή η προσγείωση στο κοντινό αεροδρόμιο Teterboro, στο New Jersey, δεν ήταν δυνατή, αποφασίστηκε ότι η προσθαλάσσωση στον ποταμό Hudson ήταν το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν.

Το A320 πέρασε πάνω από τη Γέφυρα Τζορτζ Ουάσιγκτον στα μόλις 900 πόδια και τελικά έπεσε στον ποταμό γύρω στις τρεις και μισή το μεσημέρι. Το όλο περιστατικό, από την αρχή μέχρι το τέλος, κράτησε μόλις πέντε λεπτά.

Η εκκένωση

Ενώ οποιαδήποτε εκκένωση αεροσκάφους έκτακτης ανάγκης είναι αρκετά πολύπλοκη και δύσκολη, το γεγονός ότι ήταν σε ένα ποτάμι πρόσθεσε πολυπλοκότητα στην κατάσταση. Η ζημιά που υπέστη το αεροπλάνο, καθώς και μια ανοιχτή πόρτα στο πίσω μέρος της καμπίνας, είχαν ως αποτέλεσμα να εισέλθει νερό στο αεροπλάνο και να παρεμποδίσει τη διαδικασία.
Όμως αρκετοί παράγοντες λειτούργησαν υπέρ των επιβατών. Το αεροσκάφος ήταν εξοπλισμένο για εκτεταμένη χρήση πάνω από το νερό, πράγμα που σήμαινε ότι οι τσουλήθρες εξόδου του μπορούσαν να αποσπαστούν για να χρησιμοποιηθούν ως σχεδίες. Ωστόσο, μία από τις συρόμενες σχεδίες δεν αναπτύχθηκε σωστά και πολλοί επιβάτες έπρεπε επίσης να σταθούν στο φτερό του αεροσκάφους.


Ευτυχώς, πολλές βάρκες στον ποταμό έσπευσαν για να σώσουν τους επιβάτες και το Λιμενικό Σώμα ήρθε σύντομα. Όλοι οι επιβαίνοντες του αεροπλάνου διασώθηκαν μέσα σε μισή ώρα από την προσθαλάσσωση.

Μια έρευνα εξέτασε όλα τα ενδεχόμενα του συμβάντος και αργότερα προσδιόρισε την αιτία ότι ήταν “η σύγκρουση μεγάλων πτηνών σε κάθε κινητήρα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα μια σχεδόν ολική απώλεια ώσης και στους δύο κινητήρες .” Η γρήγορη σκέψη και η ήρεμη συμπεριφορά του λοχαγού Σάλι κατά την προσγείωση επαινέθηκαν παγκοσμίως, αν και αρχικά υπήρξαν αμφιβολίες για το αν ο κυβερνήτης πήρε τη σωστότερη δυνατή απόφαση. Έπειτα όμως από προσομοιώσεις που έγιναν εξετάζοντας όλες τις άλλες πιθανές λύσεις ασφαλούς προσγείωσης και συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπινου παράγοντα, όλες τελικά κατέληξαν ότι το αεροσκάφος μοιραία θα συντρίβονταν.

Το περιστατικό μετά από 15 χρόνια
Στη 15η επέτειο του συμβάντος, πολλοί επιβάτες της πτήσης, καθώς και οι πρώτοι ανταποκριτές που ήταν παρόντες εκείνη την ημέρα, συγκεντρώθηκαν στον τερματικό σταθμό New York Waterway Ferry στην προβλήτα 79. Αυτό έγινε για να τιμήσουν όλους εκείνους που έσωσαν τους επιβαίνοντες εκείνης της πτήσης.
Ο κόσμος εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τα πληρώματα της Waterway Ferry που μετέφεραν τους επιβάτες με ασφάλεια, την Ακτοφυλακή και την Πυροσβεστική Υπηρεσία της Νέας Υόρκης.

Όσο για το αεροπλάνο που δεν διαλύθηκε, σαν από θαύμα μετά από μια τόσο δύσκολη προσθαλάσσωση, τώρα βρίσκεται στις νέες εγκαταστάσεις του Μουσείου Αεροπορίας Sullenberger στις εγκαταστάσεις του Διεθνούς Αεροδρομίου Charlotte Douglas στο Charlotte της Βόρειας Καρολίνας.

Το περιστατικό αυτό της πτήσης 1549 της US Airways, έγινε παγκοσμίως γνωστό προκαλώντας συγκίνηση αλλά κυρίως θαυμασμό και έφτασε επίσης να γίνει ταινία με τον Τομ Χανκς στον ρόλο του κυβερνήτη Chesley Sullenberger. Η ταινία “Sally” σημείωσε τεράστια επιτυχία.

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ